گیاهپزشکی۸۴ باهنر کرمان

گیاهان و دانشجویان

گیاهپزشکی۸۴ باهنر کرمان

گیاهان و دانشجویان

شته­ها

 

کنترل بیولوژیک شته

 

شته­ها متعلق به خانواده آفیدیده (Aphididae)  هستند و تعدادی از آن‌ها از مهم‌ترین آفات محصولات گلخانه‌ای محسوب می­شوند. مهم‌ترین دشمنان طبیعی شته­ها زنبورهای پارازیتوئید خانواده آفی دیئیده(Aphidiidae)  هستند که در برخی از منابع بعنوان زیر خانواده­ها آفی­دئینه (Aphidiinae) از خانواده براکونیده (Braconidae)  ذکر می­شود. در این خانواده­ها تعدادی از گونه­ها از جنس­های مختلف مانند زنبورهای جنس پروان(Proan) ، لایزی­فلبوس(Lysiphlebus) ، افدروس (Ephedrus) و تری‌اکسیس (Trioxys)  وجود دارند که صرفاً پارازیتوئید گونه­های مختلف شته­ها هست

 

بطور کلی زنبورهای پارازیتوئید خانواده آفی­دیده به طول حدود 2 تا 3 میلی­متر و عموماً به رنگ سیاه هستند. این زنبورها بعد از جفت گیری تخم‌شان را در داخل بدن شته­ها قرار می­دهند و بصورت ایندو پارازیتوئید یا پارازیتوئید داخلی لاروهایشان در داخل بدن شته­ها رشد و نمو می­کنند تا اینکه به مرحله حشره کامل برسند. بعد از رشد و نمو کامل لارو در داخل بدن شته­ و تبدیل به شفیره، بدن شته بصورت مومیایی و به رنگ زرد تا قهوه­ای بنظر می­رسد. درحالیکه بدن شته­های دیگر پارازیته شده توسط برخی از زنبورهای پارازیتوئید به رنگ سیاه درمی‌آید. همچنین زنبور کامل همانند زنبورهای پارازیتوئید شپشک­ها بعد از رشد و نمو کامل لارو با ایجاد یک سوراخ در پوست بدن شته، از آن خارج می­شود. بطور کلی در شرایط معمولی و دمای حدود 25 تا 30 درجه سانتی‌گراد، مرحله زندگی این زنبورها حدود 15 تا 20 روز به طول می‌انجامد.

خانواده آفلینیده (Aphelinidae) از دیگر زنبورهای پارازیتوئید شته­ها هستند که از نظر اندازه کوچک‌تر از زنبورهای خانواده آفیدئیده هستند و طول بدن‌شان عموماً حدود یک میلی‌متر است. در این خانواده گونه­های آفلینوس  (Aphelinus)  و آفلینوس آسیکیس  (Aphelinus asychis)    از پارازیتوئیدهای شته­ها محسوب می­شوند و از نظر بیولوژیک بسیار شبیه به زنبورهای خانواده آفی­دئیده می­باشند. با این تفاوت که بعضی از گونه­های زنبورهای خانواده آفیلینیده  (Aphelinidae)  اِکتوپارازیتوئید هستند یعنی تخم‌شان را روی بدن شته­ها قرار می­دهند تا لاروشان بصورت خارجی از بدن شته­ها تغذیه ­­کنند.

گروه دیگری از دشمنان طبیعی شته­ها، شکارگرها هستند. در بین آن‌ها پشه­ای از خانواده­ سسی­دومیئیده (Cecidomyiidae) به نام آفیدولتس­آفیدومیزال(Aphidoletes aphidomyzal)  از مهم‌ترین شکارگرهای شته­ها است که در شرایط گلخانه­ای برروی گیاهان زینتی بعنوان عامل کنترل بیولوژیک تکثیر و رهاسازی می‌شود. طول بدن این پشه حدود 2 میلی‌متر است و در جنس ماده شاخک­ها کوتاه ­است. نرها دارای شاخک­های بلند و نخی بوده و پاهای نسبتاً بلند و بدن بسیار ظریفی دارند. طول عمر حشرات کامل حدود یک هفته است. حشرات کامل عموماً از عَسَلکی که از شته­ها ترشح می­شود که در واقع شیره گیاهی تغذیه می‌کنند و تخم­هایشان را روی برگ گیاهان در داخل جمعیت شته­ها قرار می­دهند و بعد از خارج شدن از لارو شروع به تغذیه از مراحل مختلف شته‌ها می­کنند.

گروه دیگری از دشمنان طبیعی شته­ها، شکارگرها هستند. در بین آن‌ها پشه­ای از خانواده­ سسی­دومیئیده (Cecidomyiidae) به نام آفیدولتس­آفیدومیزال(Aphidoletes aphidomyzal)  از مهم‌ترین شکارگرهای شته­ها است که در شرایط گلخانه­ای برروی گیاهان زینتی بعنوان عامل کنترل بیولوژیک تکثیر و رهاسازی می‌شود. طول بدن این پشه حدود 2 میلی‌متر است و در جنس ماده شاخک­ها کوتاه ­است. نرها دارای شاخک­های بلند و نخی بوده و پاهای نسبتاً بلند و بدن بسیار ظریفی دارند. طول عمر حشرات کامل حدود یک هفته است. حشرات کامل عموماً از عَسَلکی که از شته­ها ترشح می­شود که در واقع شیره گیاهی تغذیه می‌کنند و تخم­هایشان را روی برگ گیاهان در داخل جمعیت شته­ها قرار می­دهند و بعد از خارج شدن از لارو شروع به تغذیه از مراحل مختلف شته‌ها می­کنند.

طول بدن لارو سن اول در حدود 3/0 میلی‌متر و لارو­های کامل حدود دو تا سه میلی‌متر هستند. لاروهای اولیه از پوره­ سنین اول شته­ها و لاروهای کامل از کلیه مراحل مختلف شته­ها تغذیه می­کنند. مرحله جنینی آن‌ها حدود 2 تا 3 روز طول می­کشد و بطور کلی این پشه­ها حدود 60 گونه از شته­ها را مورد تغذیه قرار می­دهند، به عبارت دیگر پلی‌فاژ(Polyphage)هستند.

از دیگر شکارگرها که برای کنترل شته­ها مورد استفاده قرار می­گیرند بال‌توری­­های خانواده کرایزوپیده (Chrysopidae) مخصوصاً گونه­ای بنام کرایزوپرلاکارنئا(Chrysoperla carnea)  است. این گونه تخم­هایش را که دارای ساقه­ای بوده، در زیر یا روی سطح برگ گیاهان قرار می­دهد و بعد از آنکه لاروها خارج شدند با قطعات دهانی مکنده خودشان به تغذیه از شته­ها می‌پردازند. (بر خلاف کفشدوزک­ها که تمام بدن شته را مورد تغذیه قرار می­دهند این بال‌توری­ها با قطعات دهانی مکنده خودشان محتویات بدن شته­ها را مورد تغذیه قرار می­دهند و پوست یا جسد آ‌ن‌ها را استفاده نمی‌کنند.)

سپس در زیر برگ گیاهان در داخل یک پیله ابریشمی تبدیل به شفیره می­شوند که بعد از سپری شدن مرحله شفیرگی که ممکن است حدود یک تا دو هفته طول بکشد حشرات کامل ظاهر می­شوند.

از دیگر دشمنان طبیعی شته­ها، سن­های خانواده آنتوکوریده  (Anthocoridae)هستند. سن­ها از راسته همی‌پترا مخصوصاً گونه­هایی از جنس اوریوس (Orius) مانند اوریوس ایندی­سیوس(Orius indisiosus)  از شته­ها در گلخانه­ها و روی گیاهان زینتی تغذیه می­کنند.

این سن­ها هم مانند بال‌توری­ها دارای قطعات دهانی زننده مکنده هستند و خرطوم و استایلِت­های مربوط به آرواره­های بالا و پایین خود را داخل بدن شته­ها فرو می­کنند و محتویات و مایع بدن شته­ها را مورد تغذیه قرار می­دهند.

از دیگر دشمنان طبیعی شته­ها که احتمالاً اکثر مردم آن‌ها را در طبیعت مشاهده کرده­اند کفشدوزک­ها هستند. گونه­هایی از کفشدوزک­ها مانند کفشدوزک هفت نقطه­ای ککسینلا سپتمپونکتاتا (Coccinella septempunctata)   و هیپودامیا وریه‌گاتا (Hyppodamia variegata)  هم در مرحله لاروی و هم در مرحله حشره کامل از شته­ها تغذیه می­کنند و از عوامل مهم کنترل بیولوژیک شته­ها هستند.

        عموماً کفشدوزک­ها طیف وسیعی از شته­ها را مورد تغذیه قرارمی­دهند و از یک گونه خاص از شته­ها تغذیه نمی‌کنند. اگر در محیط گلخانه‌ای فقط 2یا 3 نوع کفشدوزک رها شود تمام شته‌ها را از بین می‌برند. بطوریکه کفشدوزک 7نقطه‌ای حدود 50 نوع شته را تغذیه می‌کند یا به عبارت دیگر پلی‌فاژاست.

        گروه دیگری از دشمنان طبیعی شته­ها، قارچ‌ها هستند. قارچورتی‌سیلیوم لیکانی(Verticilium lecanii) به عنوان یکی از عوامل مهم کنترلبیولوژیک شته­ها بصورت تجارتی تکثیر می­شود و مورد استفاده قرار می­گیرد. اسپورهایاین قارچ در محیط­های گلخانه­ای می‌­باشند و بعد از اینکه اسپورها در محیط مرطوبجوانه ­می­زنند مسیلیوم­هایشان وارد بدن شته­ها شده که باعث از بین رفتن آن‌هامی­شود.

 http://www.irib.ir

 

 

زیره سبز(کراویه)

کراویه

این نوع زیره علفی یکساله و از اردیبهشت تا تیر گل می دهد و در مزارع, کنار جاده ها و در زمینهای بایر, زمینهای پست تا مرتفع دیده می شود. این گیاه در مناطق معتدله اروپا و آسیا, مدیترانه, شمال ایران , هیمالیا و مغولستان یافت می شود. در آفریقا این زیره فقط درمراکش می روید و در آسیای صغیر یافت نمی شود.داروی حاصله از میوه می باشد. ای زیره برای اهداف دارویی یا خوراکی کشت می شود. داروبوی منحصر بفردی دارد و طعم ادویه دارد. حاوی 3 تا  8 درصد اسانس است زیره بادشکن است و اندامهای هضمی را تحریک می کند. اثر آن شبیه به رازیانه و بادیان رومی (انیسون) است. دارو به شکلهای مختلف بعنوان بادشکن و ضد تشنج, بعنوان نیرودهنده و در درمان اختلالات هضمی بخصوص برای کودکان مخلوط با دیگر داروها مانند بابونه استفاده می شود. مصرف آن در چای علفی برای تسکین سرماخوردگی, تحریک غدد پستانی و افزایش شیردهی نیز کاربرد دارد. این زیره در دامپزشکی هم استفاده می شود. البته در صنایع غذایی بعنوان چاشنی روی نان, پنیر, در پخت پخت چغندرلبویی, کلم و سیب زمینی و در سوپ و سس استفاده می شود. روغن زیره از میوه استخراج می شود.این زیره عمدتاَ در اروپا بخصوص در هلند و شوروی سابق, مجارستان, آلمان و چک و اسلواکی کشت می شود. اغلب بصورت وحشی یافت می شود.

ترفلان

تری فلورالین (‌ترفلان)

 گروه شیمیایی دی نیترو آنیلین : ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی :‌ماده تکنیکال تری فلورالین یک جامد کریستالی زرد ـ نارنجی و بدون بو است . خلوص تقریبی ماده تکنیکال 96% است . تری فلورالین براحتی در آب حل نمی شود .

ماندگاری در محیط زیست پایداری تری فلورالین در خاک بسته به شرایط محیط متوسط تا زیاد است . توسط میکروارگانیزمهای خاک تجزیه می شود . ممکن است تری فلورالین که پس از استفاده در سطح خاک باقی مانده است بوسیله اشعه ماورای بنفش تجزیه شود و یا تثبیت گردد . این ترکیب در مقابل حرکت بهمراه آب مقاوم است و در خاک گرم و مرطوب قبل از 12 ماه از بین می رود و پس از شش ماه و یکسال هشتاد تا نود درصد از فعالیت آن کاسته می شود .

سمیت :‌ LD50 > 5000 mg/kg

ممکن است تماس مداوم و طولانی مدت با تری فلورالین سبب التهاب و حساسیت شود . برای پرندگان و زنبورها تقریباً سمی نیست اما برای ماهیها و دیگر موجودات آبزی بسیار سمی است .
موارد مصرف :
‌علف کش ، تری فلورالین قبل از کاشت و سبز شدن محصول کشاورزی علف هرز و یا هر دو استفاده می شود مهمترین کاربرد این علف کش در پنبه ، سویا و یونجه و برای کنترل اغلب برگ باریکها و برگ پنها می باشد . در برخی گیاهان زراعی مثل گوجه فرنگی ،‌سیب زمینی ، چغندر قند ، طالبی ،‌کدو و هندوانه در مرحله نشاء و یا گیاه کامل مورد استفاده قرار می گیرد . زیرا برای دانه سمیت دارد و دانه به آن حساس است . تری فلورالین روی بعضی از گیاهان چند ساله مثل پیچک و قیاق خوب اثر می کند .

پادزهر : پادزهر اختصاصی ندارد .

فرمولاسیون : مایع قابل حل در آب SL %41 w/w

تاثیر عناصر مختلف بر غلات و علائم کمبود آنها

غلات

امروزه کودهای ماکرو در زراعت غلات به طور مرتب مصرف می شود ولی برای به دست آوردن محصول با کیفیت مناسب باید از کودهای میکرو هم استفاده نمود و این مسأله در مورد غلات به خاطر نقش تغذیه ای آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است .

 تاثیر عناصر مختلف بر غلات و علائم کمبود آنها

ازت (N) : باعث افزایش پروتئین دانه ، بهبود کیفیت پخت ، افزایش راندمان آبیاری شده تعداد پنجه ها را زیاد نموده و مقاومت گیاه را نسبت به زنگ زرد گندم افزایش می دهد . در صورت کمبود این عنصر ساقه کوتاه و نازک می شود پنجه زنی گیاه کم شده ، برگها سبز مایل به زرد گشته و خوشه ها کوچک می شوند .

فسفر (p)  : باعث تکامل دانه ، افزایش عمق نفوذ ریشه و سهولت جذب آب می شود . این عنصر زمان بلوغ و رسیدن محصول را تسریع نموده و باعث می شود گیاه از خشکی که عمدتا با زمان تشکیل دانه همراه است آسیب نبیند . در صورت کمبود فسفر برگها و ساقه سبز مایل به آبی شده و بعد از مدتی برنزه یم شود . برگهای پیر از نوک به طرف پائین برگ شروع به خشک شدن نموده و خوشه ها کوتاه می مانند .

پتاسیم (k) : مقدار پروتئین دانه و راندمان استفاده از کودهای ازته را افزایش می دهد . میزان سلولز زیاد شده و در نتیجه ورس کاهش می یابد . مقاومت نسبت به آفات و بیماریها نیز افزایش می یابد . اگر گیاه دچار کمبود پتاسیم شود . ساقه ها کوتاه و گیاه لاغر می شود . مقدار دانه کم شده و اندازه آنها کوچک می ماند . برگها به رنگ سبز مایل به خاکستری و یا کمی رنگ پریده می شود و سوختگی لبه و نوک برگ به وجود می آید .

منگنز (Mn) : وزن هزار دانه را افزایش می دهد . باعث غنی شدن دانه گندم شده و عملکرد دانه و کاه را افزایش می دهد . در صورت کمبود ، رگه های زرد کم رنگ و نیز لکه های قهوه ای پراکنده ، روی برگ ظاهر می شود .

 مس (Cu) : عمدتا به عنوان کاتالیزور در واکنشهای گیاه شرکت می کند و در صورت کمبود برگهای جوان تر لوله ای شده ، نوک برگها چروک می خورد و دانه ها لاغر و کوچک بنظر می رسد .

 

روی (zn) : در تشکیل هورمونهای گیاهی نقش عمده ای داشته و اگر گیاه دچار کمبود این عنصر شود . نوارهای موازی زرد رنگ در اطراف رگبرگ میانی مشاهده خواهد شد .

علمی

جام‌جم آنلاین: براساس نتایج یک مطالعه جدید آب انار از خطرات قلبی در دیابتی‌ها می‌کاهد.

این عصاره مفید جزء جدیدترین توصیه‌های غذایی قرار گرفته و به نظر می‌رسد دلایل کافی برای گنجانیدن آن در برنامه غذایی وجود داشته باشد.

به گزارش هلث‌اند ایج ، محققان می‌گویند مصرف روزانه یک لیوان آب انار در افراد مبتلا به دیابت اثرات سودمندی دارد

براساس این مطالعه وقوع انسداد عروق و ضخیم شدن دیواره عروق کرونر در افرادی که به مدت سه ماه آب انار نوشیدند ، کاهش یافت.
این عصاره از افزایش کلسترول بد خون یا ال.دی.ال که عامل اصلی انسداد عروق است جلوگیری می‌کند. به علاوه قند موجود در آب انار اثر مضری بر سطوح قند خون ندارد.

اتشک گلابی

 

اتشک گلابی                                       winslow et al . ( burrill) Erwinia amylovoa

 

 

بیماری فایبر بلایت    (fire blight)یا اتشک گلابی یکی از مهم ترین بیماری های درختان گلابی در امریکا و اروپا و بعضی دیگر از کشورهای جهان هست .استاد توماس بوریل ، استاد دانشگاه ایلینویس امریکا اولین باردر سال 1878 ثابت نمود که عامل بیماری فایبر بلایت سیب و گلابی  یک نوع باکتری  به نام erwinia amylovora  می باشد  در واقع این اولین  بیماری های باکتریائی است که دردنیا شناخته شده است .سالها بود که این بیماری به عنوان یک بیماری قرنطینه ای در ایران مطرح بود ولی اولین بار  در بهار 1368 بیماری مزبور توسط ذاکری و شریف نبی از منطقه برغان کرج جمع اوری و پس از اثبات عامل بیماری در دهمین کنگره گیاه پزشکی ایران گزارش گردید .بیماری در حال حاضر در نواحی قزوین و کرج ،ارومیه ، تبریز ، در زنجان بر روی گلابی ، به و سیب وجود دارد و باید تلاش نمود تا از انتشار ان به سایر مناطق جلوگیری به عمل می اید .

 

 

علائم بیماری :

 

اولین علائم بیماری 2_3 هفته پس از باز شدن گلها ، روی گلها ی الوده ظاهر می شود  ، گلها ابسوخته  شده و سریعا چروکیده و به رنگ قهوه ای  متمایل  به سیاه در می ایند . در اثر گسترش بیماری رشد میوه به تاخیر  می افتد و بیماری از طریق دمگل  به شاخه های جوان گسترش  یافته  و از این  طریق  برگها  نیز مبتلا می شوند و قهوهای متمایل  به سیاه  شده  و اویزان شده و می میرند

 

 

 

عامل بیماری :

 

باکتری عامل بیماری میله ای شکل  به ابعاد  2_8/1*1/1-1 میکرومتر دارای کپسول ، گرم منفی ، کاتالاز مثبت ، 8-1 تاژک محیطی می باشد . باکتری از نوع هوازی اختیاری است

 

 

مبارزه :

 

برای مبارزه اساسی با بیماری فایبر بلایت عملیات متعددی بایستی انجام گیرد .در طول زمستان تمام شاخه ها ، ساقه ها و در صورت لزوم تمامی درخت را حداقل ده سانت پائین تر از نقاط عفونت یافته  بایستی  قطع کرده و سوزاند  .در تابستان هم بریدن سر شاخه و شاخه های الوده از نظر کاستن ماده تلقیح اهمیت دارد . اما باکتری ها در تابستان  فعالند و دقت لازم بایستی به عمل اید  تا از سرایت انها به شاخه های  سالم جلو گیری شود .قطع شاخه ها بایستی حدود 30 سانت  پائین تر از نقطه عفونی انجام شود . وسایل کار  را بایستی  با اسفنجی که در محلول 10% کلرور مس یا در محلول کلرورمرکوری و سیانور مرکوری اغشته شده  ضدعفونی کرد . از سیانور جیوه می توان برای ضد عفونی محل های قطع شاخه ها نیز استفاده کرد.

چون توسغه فایبر بلایت در بافتهای جوان و سریع الرشد بیشتر است ، بایستی  روشی اتخاذ کرد که به رشد متعادل گیاه کمک کرد . در این زمینه  از کود  متعادل می توان  استفاده کرد و اجتناب از کود های ازته که رشد سریع را باعث می شود  و همچنین  هرس شدید  اهمیت دارد . یک برنامه صحیح  مبارزه  با حشرات هم برای جلوگیری  از انتقال باکتری کمک می کند . اگر چه هیچ یک  از واریته های گلابی یا سیب  در برابر  این بیماری مصون نیستند ولی اختلاف فاحشی بین حساسیت  واریته های مختلف وجود دارد ، بنابراین  در نواحی که اهمیت زیادی دارد و در باغ های  جدید  الاحداث فقط  از واریته هائی بایستی استفاده کرد که حداکثر مقاومت را به باکتری دارا باشند

مبارزه کامل با فایبر بلایت به وسیله  مواد شیمیایی فقط موقعی امکان پذیر است که کلیه  نکات  بالا رعایت شود . سمپاشی زمستانی با سولفات مس (5/0 کیلوگرم در 100 لیتر اب ) قبل از باز شدن جوانه ها  یا با مخلوط بردو (12-12-100) که همراه با 2% روغن قابل اختلاط در اخرین مراحل قبل از باز شدن جوانه  تا حدودی  در مبارزه  موثر است . بردو (2_6_100) یا استرپتومایسین 50 تا 100 قسمت در میلیون تنها سموم موثری هستند که می توان  به شکوفه ها  پاشید  .بردو را بایستی در شرایطی که سریعا خشک شود به شکوفه ها  پاشید تا حتی الامکان به میوه  اسیب نرسد . استرپتومایسین به طور سیستمیک عمل می کند و بایستی  هنگامی مصرف شود که حرارت ماکزیمم بالاتر از 18 درجه بوده و یا این که هنگام شب مصرف شود . هر دو این شرایط  به جذب استرپتومایسین به داخل گیاه کمک می کند . ار 1 تا 4 بار محلول پاشی با استرپتومایسین برای مبارزه کامل احتمالا ضروری است.

 

 

 

 

.................................................................................

            

Apple (Malus domestica) with fire blight (Erwinia amylovora

 

 

 
 
 
 

 

 
 
 

یک نکته

با سلام به دوستان عزیزم

لطفا اگر ممکنه نظرات و جک ها و .. خودتون را در بخش نظرات وارد کنید.چون این وبلاگ در سایت ها و وبلاگ های بسیاری ثبت شده و نظرات شما در صفحه اصلی باعث شلوغی و غیر علمی جلوه گر شدن وبلاگ می شود.و وبلاگ حالت شخصی پیدا می کند.

با سپاس فراوان از حسن توجه شما.(عضو کوچک وبلاگ گیاهپزشکی ۸۴ باهنر کرمان)

گل واژه های سخن

 
گل واژه های سخن
« عشق »
هیچ عشقی برتر و بالاتر از عشق به خدا نیست
( برنارد شاو )
 
عشق یک تنفس آسمانی از هوای بهشت است
( ویکتور هوگو )
 
هرگز گمان نکنید که زمام عشق به دست شماست ، بلکه این عشق است که اگر شما را شایسته ببیند زمام شما را به دست خواهد گرفت و شما را هدایت خواهد کرد
 
 
من در شگفتم از شما که عشق هاتان دیوانگی کوتاه و ازدواج شما حماقتی طولانی است
( نیچه )
 
ناداری بلاست و از آن بدتر بیماری تن و از بیماری تن دشوارتر بیماری دل است
( پیامبر اعظم ص )
 
چه سخت است زندگی هنگامی که مه احساس کنیم در زیر آسمان کسی نیست که ما را دوست داشته باشد
( لرد آوریبوری )
 
عشق شهپری است که خداوند به انسان داده تا با آن به سوی خدا پرواز کند
( میکل آنژ )
 
عشق در دریا غرق شدن و دوست داشتن در دریا شنا کردن است
( دکتر علی شریعتی )
 
وحشت تنهایی وقتی است که کسی را دوست نداشته باشیم
( محمد حجازی )
 
زندگی کردن بدون عشق مانند زندگی در تاریکی است
( موریس مترلینگ )
 
شرط عاشق آن است که هرچه معشوق دوست دارد او نیز دوست بدارد
 ( فخرالدین عراقی )
 
خوشبخت کسی است که خداوند دلی پر احساس به او ارزانی داده که می تواند عشق بورزد و دوست بدارد و همیشه در سوز و گداز باشد
( ویکتور هوگو )
 
زمان همه چیز را از بین می برد ، تنها عشق است که آن را جاودان می کند
( پل کلودل )
 
اگر جوانی را از عشق منع کنید مانند این است که مریضی را در بستر بیماری سرزنش کنید
( دوکلوس )
 
عشق چشم های انسان را از دیدن عیوب منع می کند                                                                               (ارسطو)

علف کش بوتاکلر

بوتاکلر ( ماچتی)

 گروه شیمیایی :کلرواستانیلید

ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی :مایع کهربایی رنگ است . وزن مخصوص در دمای 20 درجه سانتیگراد gr/ml07/1 است . حلالیت در آب در 24 درجه سانتیگراد ppm 23 می باشد .

 ماندگاری در محیط زیست :دوره پایداری تقریبی در گیاهان یک الی سه هفته است .

 سمیت:mg/kg2000 = LD50سمیت کمی برای انسان و دام دارد .

 موراد مصرف :این سم یک علف کش انتخابی سیستمیک است که قبل از جوانه زنی اثر می کند . سنتز پروتئین ها را در در علفهای هرز کنترل می کند و به این ترتیب سبب تغییر شکل علف هرز می شود تا اینکه در نهایت گیاه از بین می رود . از این سم می توان در شالیزارها ،‌مناطق نهالکاری شده و گندم ، منداب ، پنبه ،‌کتان ،‌بادام زمینی و سبزیجات برای کنترل علفهای هرز یکساله برخی از علفهای هرز خانواده جگن و علفهای هرزبرگ پهن از قبیل علف شور استفاده کرد . خاک در زمان استفاده از این سم باید اشباع باشد . می توان این سم را به صورت گردپاشی مخلوط با خاک ، مخلوط با آب و غیره استفاده کرد .

پادزهر:  اتروپین

پیروز مندان

پروزمندانفاتحان لحظه هایند

و شکوه زندگی را در کام فرصت ها می جویند

بسان همه دیگر ادمیان

اری از شکست میترسند

اما عنان خویش به وحشت نمی سپارند

فاتحان هرگز به نام نومیدی

پای خویش وا پس نمی کشند

و چون توسن زندگی به سر کشی لگام بگستراند

تا که رام نگردد

به قرار ننشین

تاثیر عناصر و علائم کمبود در انگور

انگور

انگور با انواع خاکها خود را تطبیق داده و عناصر غذایی مورد نیاز آن نسبت به سایر محصولات باغبانی کمتر است اما کمبود هر کدام از آنها حتی به مقدار کم نیز تاثیر زیادی بر کیفیت و کمیت محصول خواهد داشت .

تاثیر عناصر مختلف بر انگور و علایم کمبود آنها:

زت(N): باعث افزایش  رشد شده و علائم کمبود آن تا زمانی که خیلی شدید نباشد به آسانی قابل تشخیص نیست . ولی در کمبودهای شدید برگها کم رنگ و مایل به زرد شده ورشد شاخه ها کاهش می یابد .

فسفر(P): در تبدیل قند  به نشاسته نقش داشته ولی کمبود آن در تاکستانها شایع نیست .علائم کمبود بستگی به واریته آن دارد(شکل1و4).

پتاسیم(K): باعث  بهبود کیفیت انگور شده از نرم شدگی و لهیدگی و ریزش پیش از موعد حبه ها جلوگیری نموده و مانع رسیدگی ناهماهنگ آنها می گردد .علائم کمبود آن در قسمت میانی ساقه ها دیده می شود . حاشیه برگها کلروز شده حبه ها ریز می ماند و قسمت پایین خوشه متلاشی و خشک می گردد و حبه ها کشمش مانند می شوند .(شکل2)

روی(Zn):از ریزش حبه ها چلوگیری نموده و به ساخت هورمون اکسین کمک می کند در صورت کمبود. محل اتصال دمبرگ به پهنک توسعه نیافته و باریک می ماند. گیاه دچار کمبود اکسین شده و رشد آن مختل می گردد. حبه ها نا رس باقی مانده و شروع به ریزش می کنند.

منکنز(Mn): نقش آن مشارکت در سیستم های آنزیمی و تولید کلروفیل است. علائم کمبود معمولا تا سه هفته پس از گلدهی ظاهر شده و این علائم با زرد شدن بین رگبرگها آغاز می گردد و اغلب در برگهای جوان دیده می شود.(شکل3)

بر(B): این عناصر در فعالیتهای حیاتی گیاه نقش عمده ای داشته. باعث ساخت پکتین شده و مقاومت گیاه را نسبت به سرما و بیماریها افزایش میدهد و به رشد ریشه نیز کمک می کند. در صورت کمبود اختلالاتی در رشد و نمو دانه گرده به وجود می آید که میزان محصول را به شدت کاهش می دهد. علائم کمبود بر در انگور به آسانی قابل تشخیص است. به طوری که بوته های با کمبود شدید. میوه نداشته و برخی از خوشه ها سوخته و خشک می شوند و فقط ساقه خوشه همراه با چند حبه باقی می ماند.

مجسمه یا میوه

مجسـمات الـفواکـه

طریقة جدیدة وجمیلة لتقطیع الفواکة بأشکال تشبه بعض الحیوانات ، بس ماأعتقد راح تعجب البعض






شعر
what are heavy ? sea -sand and sorrow
    
    what are brief? today and tomorrow
    
    what are frail? spring blossoms and youth
    
    .what are deep? the ocean and truth
    
    
    چه چیز ها سنگین اند? شن دریا وغم
    
    چه چیزها مختصرند ? امروز وفردا
    
    چه چیزها شکننده اند? شکوفه بهاری وجوانی
    
    چه چیز ها عمیقند? اقیانوس وحقیقت
    
    کریستینا رزتی

اختلالات تغذیه ای در خیار

تصاویری از اختلالات تغذیه ای در خیار گلخانه ای
راهنمای اختلالات تغذیه ای خیار گلخانه ای
کمبود ازت:
گیاه فاقد گل و میوه و رشد آن متوقف گردیده. گیاه (سمت چپ) را با گیاه سالم (مرکز) مقایسه نمایید. برگهای مسن تر به طور یکنواخت به رنگ سبز کمرنگ مایل به زرد در می آیند. این حالت به برگهای جوانتر بالایی نیز منتقل می گردد (سمت راست).
کمبود ازت:
میوه ها کوتاه، لاغر و با نوک باریک و به رنگ سبز روشن در می آیند.
کمبود فسفر:
در این گیاه که از رشد باز مانده است برگ مسن تر به رنگ زرد درآمده اما برگ بالایی آن سبز تیره باقی مانده.
کمبود فسفر:
گیاه دچار کمبود فسفر(نمونه سمت چپ) با توقف رشد مواجه بوده و برگها کوچک و به رنگ سبز تیره در می آید. نمونه گیاه سالم در سمت راست دیده می شود.
کمبود فسفر:
این برگ مسن، نقاط سوخته و قهوه ای بین رگبرگها را نشان می دهد.
کمبود پتاسیم:
گیاه دچار کمبود پتاسیم در سمت چپ دیده می شود. برگهای مسن تر (پایینی) به رنگ زرد در آمده و سپس خشک و کاغذی می شود. گیاه سالم در سمت راست ملاحضه می گردد.
کمبود پتاسیم:
زردی و سوختگی در برگهای قدیی تر از لبه برگ شروع می شود(چپ و مرکز) و احتمالا در بین رگبرگهای اصلی به سمت مرکز برگ گسترش می یابد(راست).
کمبود پتاسیم:
عدم توسعه میوه در ناحیه انتهای ساقه ملاحضه می گردد.
کمبود منیزیم:
کمبود در گیاه سمت چپ به صورت زردی و سوختگی به رنگ قهوه ای مایل به زرد روی برگهای مسن تر نمایان می گردد. در سمت راست گیاه سالم نشان داده شده است.
کمبود منیزیم :
زردی بین رگبرگهای اصلی برگهای مسن تر(سمت چپ) تبدیل به سوختگی به رنگ قهوه ای مایل به زرد می شود(سمت راست). برگهای جوانتر (نمونه بالایی) کمتر تحت تاثیر قرار می گیرند.
کمبود کلسیم:
برگهای جوان به حالت فنجانی شکل خمیده به طرف پایین همراه با لبه های سوخته ملاحضه می شوند.
کمبود منیزیم :
رگبرگهای برگهای قسمت میانی و بالایی گیاه سبز باقی می مانند. مابقی برگ به طور یکنواخت، سبز رنگ پریده مایل به زرد می گردد.
کمبود آهن:
علائم سبز رنگ پریده ابتدا روی برگهای جوان ظاهر می شود. شبکه رگبرگی به رنگ سبز روشن در می آید.
کمبود آهن:
برگهای جوان (چپ و مرکز) سبز کم رنگ مایل به زرد با رگبرگهای سبز می باشند. در شرایط حادتر (مرکز) رگبرگهای فرعی نیز کم رنگ می شوند و برگهای تحت تاثیر قرار گرفته زرد کم رنگ متایل به سفید می شوند. در سمت راست برگ سالم ملاحضه می شود.
کمبود بر:
برگهای مسن تر با حاشیه زرد دیده می شوند(بالا و چپ). برگهای جوان بد شکل و ابلق می شوند(راست).
کمبود بر:
میوه، نارس می ماند(بالا). علائم پیچ خوردگی و زخم بر روی میوه ایجاد می گردد(مرکز و پایین).
کمبود بر:
در میوه دچار کمبود، نسبت گوشت میوه به بخش بذر بیشتر می شود. روی پوست میوه علائم خشکیدگی ملاحضه می شود.
کمبود بر:
در طول میوه، رگه های زرد ابلق (چپ و مرکز) به صورت علائم خشکیدگی روی پوست (راست) توسعه می یابد.
کمبود روی:
علائم ابتلا در برگهای جوان ظاهر می شود و برگهای تازه به طور غیر طبیعی کوچک می ماند و با رنگ زرد لکه موجی شده یا یکنواخت زرد شده دیده می شود. بین بند های انتهایی کوتاه مانده و حالت جارویی ایجاد می شود.
کمبود مس:
توقف رشد همراه با کلروز برگهای جوان.
کود اضافی(شوری یا EC بالا):
برگها کدر و چرمی می شوند. یک نوار باریک زرد رنگ در حاشیه برگ ایجاد می شود.
کود اضافی(شوری یا EC بالا):
شوری باعث پژمردگی می شود. برگها کدر و به رنگ سبز تیره و به حالت فنجانی شکل به سمت پایین توسعه می یابند.
مسمومیت فسفر:
این حالت بیشتر در کشتهای هایدروپونیک ممکن است رخ دهد.
مسمومیت کلر:
حاشیه اطراف برگ با بافتی به رنگ سبز رنگ پریده و همچنین لبه های سوخته ملاحضه می شود. 3 درصد کلرید در بافت یافت می شود.
مسمومیت بر:
علائم مسمومیت ابتدا روی برگهای مسن تر ملاحضه می گردد. بین رگبرگهای زرد گردیده(چپ) و نکروزه می شود. به نقاط نکروزه قهوه ای کوچک (مرکز) و مناطق وسیعی از بافت مرده برگ (راست) دقت نمایید.
مسمومیت منگنز:
نقاط متعدد کوچکی به رنگ قهوه ای مایل به قرمز بین رگبرگهای و روی دمبرگ می شود.
مسمومیت روی:
برگ مسن تر (سمت چپ) کدر به نظر می رسد. برگ جوانتر، سبز رنگ پریده با نقاط قهوه ای روشن به اندازه سر سوزن بین رگبرگها دیده می شود.
ازت اضافی:
علائم شامل پژمردگی و فنجانی شدن به طرف پایین در برگهای مسن تر ظاهر می شود. همچنین برگهای پایینی، زرد و دارای مناطق سوخته می شود.
خسارت کنه تار عنکبوتی:
خسارت کنه تار عنکبوتی را با اختلالات تغذیه ای خصوصا کمبود آهن، کمبود منیزیم یا مسمومیت روی اشتباه نگیرید.
خسارت علفکش رانداپ:
علائم خسارت شامل خمیدگی برگ به طرف بالا، رنگ سبز مایل به زرد برگهای جوان و به شدت از رشد باز ماندن بوته می باشد.