گیاهپزشکی۸۴ باهنر کرمان

گیاهان و دانشجویان

گیاهپزشکی۸۴ باهنر کرمان

گیاهان و دانشجویان

زیتون

تصاویر مربوط به بیماری های درختان زیتون (۱)
درخت زیتون :



میوه زیتون :



علائم گره زیتون :

ـ گال ها در محل انشعاب شاخه درخت زیتون :


ـ برش عرضی یک گره :


ـ تعداد زیادی از گره ها روی این درخت قابل مشاهده است :
 گره های ایجاد شده در محل زخمهای هرس
بیماری های درختان زیتون ( ۱ ) :
بیماریهای درختان زیتون:
زیتون ( Olea europaea Oleaceae) درختی است با عمر طولانی، نیمه گرمسیری، همیشه سبز و بومی مدیترانه. عمر برخی از آنها تا 1000 سال هم می رسد. ارزش زیتون به خاطر میوه و روغن آن است. کشورهای حاشیه مدیترانه دارای 95% از کل سطح زیر کشت زیتون دنیا می باشند. 90% زیتون های تولید شده برای تهیه روغن به کار میرود.
اسپانیا برگترین تولیدکننده روغن زیتون جهان است ( 23% ). بعد از آن ترکیه (12% ) ،امریکا (11.4%) ، مراکش (8.5%) ، سوریه (7.5%) و یونان (7.3%).
درخت زیتون قادر است خود را با شرایط محیطی مختلف وفق دهد. این درخت احتیاج به اقلیم های ملایم با تابستان های نه چندان گرم و زمستان های سرد دارد. اگر چه زیتون برای باردهی مناسب به سرما احتیاج دارد ، ولی اگر دما به کمتر از 10- درجه سانتیگراد برسد آسیب می بیند. زیتون به عنوان یک گونه گیاهی مقاوم به خشکی شناخته می شود و می تواند استرس های آبی را تحمل کند. حداقل آب مورد نیاز زیتون در سال 2000 متر مکعب در هکتار است. بیشتر این آب ، در طول دوره گلدهی و تشکیل دانه در اواخر بهار و بعد در تابستان که اندازه میوه ها افزایش پیدا می کند، مورد نیاز است. زیتون میتواند در خاکهای فقیر و خاکهای صخره ای حاشیه تپه ها هم رشد کند ولی بهترین زیتون ها از درختانی به عمل می آید که در خاکهای عمیق کشت شده اند. زیتون خاکهای شور و قلیایی و خاکهایی که آهک زیادی دارند را هم تحمل می کند.
سیستم ریشه ای زیتون سطحی است و قادر به تحمل خاکهای غرقاب شده نیست و حتی در خاکهای عمیق هم فقط 90 تا 120 سانتیمتر در خاک نفوذ می کند. بخش های هوائی درخت دارای شاخه های اصلی مجتمع و متراکم، میانگره های کوتاه و برگهای متراکم است که اگر با هرس راه باریکی در شاخه ها باز نکنیم، مانع از رسیدن نور به مرکز درخت می شوند.
کنار هر برگ در زیتون جوانه های گل دهنده وجود دارند. این جوانه ها در فصل جاری به وجود می آیندو در فصل رشد بعدی جوانه می زنند. هر گل آذین شامل 15 تا 30 گل است که این تعداد به نوع کلتیوار و شرایط زراعی آن سال بستگی دارد. اگر در کنار همه برگها یک گل آذین بوجود بیاید، هر سر شاخه پتانسیل تولید چند صد گل را خواهد داشت.ولی تنها پنج درصد از این گلها به میوه تبدیل می شوند.
زیتون توسط باد گرده افشانی می شود. در نتیجه گلدهی در شرایط بارندگی، دما ی بالا و بادهای خشک منجر به آسیب دیدن فرایند تشکیل میوه می گردد. بیشتر کلتیوار های زیتون در حالت تک کشتی (monoculturing) هم تولید میوه می کنند ولی محصول آنها در شرایط cross_pollination بهتراست. برداشت زیتون درپاییز یا زمستان صورت می گیرد.
سطح زیر کشت زیتون در ایران حدود 67 هزار هکتار است که از هر هکتار باغ آبی ( 10 سال به بالا ) به طور متوسط 5 تن محصول برداشت می شود و در باغهایی که مدیریت مناسبی دارند تا 10 تن هم زیتون قابل برداشت است. زیتون با توجه به شرایط محیطی و نوع کلتیوار بعد از 5 تا 8 سال به بار می نشیند و گیاهی است کاملا صنعتی . 20% از محصول زیتون کشور برای تهیه کنسرو و بقیه برای تولید روغن استفاده می شود.

بیماری های زیتون :

1 ) گره زیتون : Olive Knot

عامل بیماری :
Pseudomonas syringae p.v savastanoi
رده بندی عامل بیماری : Bacteria , Gracilicutes , Pseudomonadales , Pseudomonadaceae
در برخی منابع عامل بیماری Pseudomonas savastanoi معرفی شده است.
بیماری ایجاد شده توسط این باکتری در فرانسه به سل زیتون (Tuberculosis of olive ) معروف است و علاوه بر زیتون روی درختان زبان گنجشک(Ash) نیز ایجاد بیماری می کند( شانکر درختان زبان گنجشک ) .

علائم:
روی درختان گالهایی قابل مشاهده اند که که تقریبا در تمامی بافتها و بخشهای گیاه از جمله دمبرگها (Petiole) و پهنک برگ(Lamina) هم بوجود می آیند. آلودگی های اولیه باعث ایجاد فرورفتگی هایی می شوند که در اثر متلاشی شدن سلول ها بوجود می آیند. سپس بعد از اینکه درخت در بهار شروع به رشد می کند، تکثیر بافتهای اطراف این فرو رفتگی ها باعث بوجود آمدن گا ل یا گره در این نقاط می گردند. گره ها در اثر هیپرپلازی بافتها در ساقه های جوان، نقاط رشد و قسمتهای قطع شده بوجود می آیند.در واقع تکثیر زیاده از حد سلولهای میزبان در اثر تولید ایندول استیک اسید (IAA) توسط سلولهای باکتری است. بعد از گذشت چند ماه گره ها ظاهری اسفنجی و نامنظم پیدا می کنند و سپس سخت و قهوه ای می شوند. در شاخه های کوچک ، گره ها به 2 سانتیمتر هم می رسند. این گره ها باعث برگ ریزی و از بین رفتن شاخه های گل دهنده شده و منجر به کاهش محصول می شوند. در ضمن گره ها باعث کاهش اندازه میوه ها و مقدار روغن و نیز از بین رفتن طعم میوه ها می گردند.از میان واریته های کشت شده واریته Manzanillo از همه حساس تراست.

اپیدمیولوژی :
باکتر یها با آب باران در کل درخت پخش می شوند( مقدار آلودگی با میزان بارندگی رابطه دارد) و فقط از راه زخم می توانند وارد بافتهای درخت شوند. باکتری ها معمولا از جای افتادن برگها، ترکهای ناشی از سرمازدگی، ضربات، هرس، تگرگ و حتی بادهای شدید نفوذ می کنند. جای افتادن برگها بین 10- 7 روز پس از افتادن آنها حساس است. بنابراین بیشترین خطر متوجه درختانی است که در طول دوره بارندگی، منافذ زیادی برای ورود باکتری دارند.

کنترل :
کنترل گره زیتون شامل هرس تابستانه برای ازبین بردن اینوکولوم ( گره های روی درخت ) و حفاظت از درخت با باکتری کشهای مسی ، قبل و در طول دوره بارندگی است. ( مس تنها ماده ای است که برای کنترل گره زیتون ثبت شده است ). ترکیبات مسی از آلوده شدن منافذ درخت جلوگیری می کنند ولی باعث ازبین بردن گره ها نمی شوند.
چون تولید آلودگی ارتباطی با سن درخت ندارد، بنابراین مبارزه سالانه را از اولین پاییز بعد از کاشت درخت شروع می کنیم. در ضمن باید توجه داشت که درختان جوان به شدت به یخبندان حساسند و یخبندان باعث بوجود آمدن ترکهای زیادی در پوست آنها می شود که باکتری از طریق آنها می تواند آلودگی ایجاد کند. بنابراین استفاده از سموم مسی در درختان جوان برای کاهش تکثیر اینوکولوم و جلوگیری از آلودگی های بعدی، بسیار مفید خواهد بود.
باکتری های گره زیتون توسط آب باران از گره های موجود به منافذ منتقل می شوند. بنابراین باید قبل از شروع فصل بارندگی از سموم مسی استفاده کرد. در ضمن این روش بهترین راه مبارزه با لکه طاووسی زیتون نیز هست. آزمایشات نشان داده اند که یکبار سمپاشی در سال علیه گره زیتون کافی نیست. حداقل دوبار سمپاشی در سال، یکی در پاییز و دیگری در اوایل بهار، مورد نیاز است.
میزان حفاظت ترکیبات مسی از درخت، بسیار بستگی به مقدار اینوکولوم موجود در دوران آلودگی دارد. بنابراین بهترین روش این است که مقدار اینوکولوم را کاهش دهیم. سمپاشی سالیانه با مس در به حداقل رساندن میزان اینوکولوم بسیار موثر است. بنابراین وقتی شرایط محیطی برای شیوع آلودگی مناسب می شود ( مثلا بعد از یخبندان ) اپیدمی بوجود نخواهد آمد. در حالتی که اینوکولوم باکتری روی درختان زیاد است، میزان محافظت ترکیبات مسی حداقل است. پس لازم است هر سال سمپاشی را انجام دهیم.
اگر در زمستان دما زیر 20- درجه برود، پوست درخت آسیب دیده، ترک می خورد .این ترکها نقاط ایده آلی برای نفوذ باکتری اند و باید با سموم مسی پوشیده شوند. زمانی که باکتری در ترکهای ناشی از سرمازدگی تکثیر شود، مقدار اینوکولوم به شدت افزایش پیدادخواهد کرد و کنترل بسیار مشکل خواهد شد. پس بعد از یخبندان هم سمپاشی لازم است.
اینکه از چه نوع سم مسی استفاده کنیم، چندان مهم نیست. Nordox ، Kocide و مخلوط بردو همگی تقریبا به یک میزان باعث کنترل گره زیتون می شوند. مهم استاندارد بودن سم و مناسب بودن زمان سمپاشی است. در ضمن این موضوع برای مبارزه با لکه طاووسی زیتون هم صدق می کند.
روش دوم مبارزه هرس کردن است ولی باید توجه داشت که هرس کردن وقتی بیشترین تاثیر را دارد که میزان اینوکولوم در باغ کم باشد. در باغهایی که به شدت آلوده اند،هرس کردن مناسب به منظور از بین بردن اینوکولوم امکان پذیر نیست. در این حالت تنها روش ممکن، هرس شاخه های اصلی کل درخت یا بخشی از آن است ، به این منظور که در فصل رشد بعدی شاخه های جدیدی شروع به رشد کنند.
علی رغم آنچه که به نظر می رسد، پاییز بدترین زمان برای هرس درختان زیتون است. نکات زیر را قبل از هرس کردن در نظر داشته باشید :
_ حساسیت به یخبندان (Freeze Sensitivity) : کنوپی بوجود آمده در تابستان گذشته می تواند شاخه های نازک و کوچک را از دمای بسیار پایین حفاظت کند. انجام هرس برای خلوت کردن کنوپی، این حفاظ را از بین خواهد برد و درختان هرس شده طی یخبندان بعدی بسیار شدیدتر از درختان هرس نشده آسیب خواهند دید و به شدت توسط گره زیتون آلوده خواهند شد که کنترل آن بسیار مشکل است.
_ مدیریت اندازه درخت (Managing Crop Size) : هرس روش بسیار مناسبی برای کنترل اندازه درخت است به ویژه وقتی که کم کردن حجم درخت مد نظر نیست. بنابراین بهترین کار این است که تا بهار، تا وقتی که مقدار رشد جوانه انتهایی قابل اندازه گیری است، صبر کنید. سپس میزان شدت هرس را انتخاب کنید.
_ گره زیتون : همانطور که گفته شد، هرس قبل یا در طول دوره بارندگی باعث ایجاد زخمهایی در درخت می شود که برای تولید آلودگی مناسبند. باران باکتری ها را در طول درخت جابجا می کند و آلودگی گسترش می یابد.
پس بهتر است هرس را در تابستان انجام دهیم. در ضمن وسایل هرس را باید بعد از هرس هر درخت ضد عفونی کرد.




دکتر تکلو زاده

  

  نام : حاجی محمد                              

   نام خانوادگی : تکلو زاده

   مدرک تحصیلی : دکتری تخصصی P.H.D

   رشته : حشره شناسی کشاورزی

 

 

   سوابق تحصیلی  

مقطع تحصیلی

رشته

دانشگاه

شهر

سال

معدل

لیسانس

مهندسی گیاه پزشکی

تبریز

تبریز

1362

13/19

کارشناسی ارشد

حشره شناسی کشاورزی

تربیت مدرس

تهران

1371

27/18

دکتری

حشره شناسی کشاورزی

تربیت مدرس

تهران

1382

57/18

 

   سوابق اجرایی

محل کار

مسئولیت

شهر

ازسال

تاسال

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

مسئول ارتباطات

کرمان

59

61

جهاد دانشگاهی دانشگاه تبریز

عضو شورای آموزشی

تبریز

61

62

جهاد سازندگی استان

مسئول کمیته کشاورزی

کرمان

62

70

اداره کل منابع طبیعی

مدیر کل

کرمان

70

73

بخش گیاهپزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید باهنر

عضو هیئت علمی

کرمان

۷۳

ادامه دارد

پژوهشکده باغبانی دانشگاه شهید باهنر

رئیس

کرمان

73

78

امور اداری دانشگاه شهید باهنر

مدیرکل

کرمان

74

76

شهرداری

معاون خدمات شهری

کرمان

82

84

  

   سوابق آموزشی

نام درس

مرکز آموزشی

شهر

حشره شناسی و دفع آفات

دانشگاه شهیدباهنر – دانشگاه آزاد جیرفت

کرمان – جیرفت

آفات گیاهی زراعی

دانشگاه شهیدباهنر – دانشگاه آزاد جیرفت

کرمان – جیرفت

آفات سبزی و صیفی و زینتی

دانشگاه شهید باهنر

کرمان

جانور شناسی

دانشگاه شهید باهنر

کرمان

سم شناسی

دانشگاه شهید باهنر

کرمان

اصول مبارزه با آفات

دانشگاه شهید باهنر

کرمان

علفهای هرز و مبارزه با آنها

دانشگاه آزاد جیرفت

جیرفت

آفات درختان جنگلی و زینتی

آموزشکده رضوان

کرمان

جوندگان زیان آور محصولات کشاورزی

آموزشکده رضوان

کرمان

  

   سوابق تحقیقاتی

عنوان طرح تحقیقاتی

سمت در طرح

سال

بررسی بیولوژیک شپشک سفید تاغ در تاغزارهای کرمان

مجری

۱۳۷۲

بررسی بیولوژی تریپس گندم در کرمان

مجری

۱۳۷۷

جمع آوری و شناسایی و تهیه کلکسیون آفات مهم استان کرمان

مجری

۱۳۷۴

جمع آوری و تهیه کلکسیون حشرات مهم استان کرمان

همکار مجری

1374

جمع آوری و شناسایی آفات مهم گردو در شهرستان بافت

مجری

1376

بررسی ترجیح میزبانی بالتوری سبز Chrysoperla carnea روی مراحل رشدی پسیل پسته

مجری

1382

  

   مقالات چاپ و ارائه شده :

  • تکلوزاده، ح.م.کمالی ، ک. طالبی ، ع.ا.و فتحی پور ، ی (۱۳۸۲). اثر دما و گیاه میزبان بر پارامترهای رشد جمعیت زنبور پارازیتوئید Lysiphlebas fabarum Marshall. (Hym. : Aphididae)  مجله علمی- پژوهشی علوم و صنایع کشاورزی ج ۱۷ شماره ۱ ص 114-107
     

  • تکلوزاده ، ح.م.کمالی ، ک. طالبی، ع.ا.و فتحی پور، ی (۱۳۸۱). اثرات دو میزبان و سه دمای مختلف برشاخصهای رشد جمعیت شته سیاه یونجه (Aphis craccivora Koch. (Hom.: Aphididae) نامه‌ی انجمن حشره شناسی ایران ۲۲ : (۱) ص 29-17 .
     

  • تکلـوزاده ، ح.م.کمـالی ، ک. طالبی، ع.ا.و فتحی پـور، ی (1382). تـرجیـح مـراحـل مختـلـف رشـدی
    شتــه سـیـــاه یونجــه
    (Aphis craccivora Koch. (Hom.: Aphididae) تـوسـط زنـبــور پـارازیـتـوئـیــــد
    [Lysiphlebus fabarum Marshall (Hym.: Aphididae)] مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی سال هفتم شماره چهارم ص 234-225.
     

  • تکلوزاده ح.م.اسماعیلی،م. (1371). بررسی بیولوژی سرخرطومی برگ یونجه Hypera postica (Col.: Curculionidae) در کرمان. نشریه گیاهپزشکی سازمان جنگلها و مراتع سال سوم شماره هفتم ص 26-20.
     

  • تکلوزاه.ح.م.و  اسمـــاعیلی، م. (1371). زنـبـورهـــای پـارازیـتـوئـیــد سـرخـرطـومـی بـرگ یــونـجـــه
    Hypera postica (Col.: Curculionidae)  در کرمان. مجله جنگل و مرتع. شماره ۱۶ ص 14-11.
     

  • تکلوزاده، ح.م. (۱۳۷۶). بررسی بیولوژی شپشک سفید تاغ Acanthococcus abaii Danzig در تاغزارهای کرمان. مجله علمی – تخصصی زیتون شماره 134 ص 47-46.
     

  • تکلوزاده، ح.م. (1376). بررسی بیولوژی شپشک سفید تاغ Acanthococcus abaii Danzig در تاغزارهای کرمان. دوازدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران ص ۲۵۸ .
     

  • تکلوزاده، ح.م. زهدی، ه. (1379). بررسی بیولوژی تریپس گندم Haplothrips tritici. Kur. (phlaeothripidae) در کرمان. چهاردهمین کنگره گیاهپزشکی ایران ص ۱۵ .
     

  • تکلوزاده، ح.م. (۱۳۷۴). گردو، اهمیت و مشکلات آن در شهرستان بافت. مجموعه مقالات سمینار رشد و توسعه شهرستان بافت شهریور 74 ص 49-32.
     

  • تکلوزاده، ح.م. (1383). تشی، بزرگترین جونده ایران. گلپرک نشریه انجمن علمی زراعت دانشگاه آزاد اسلامی جیرفت. ص 39-35.
     

  • تکلوزاده، ح.م. (۱۳۸۴) خرگوش موش با پیکای افغانی Qchotona rufescens . گلپرک نشریه انجمن علمی زراعت دانشگاه آزاد اسلامی جیرفت. ص 25-24.

لکه گرد برگ چغندر

 Beet Cercospora leaf spot



در ایران بیماری مزبور ابتدا توسط اسفندیاری در سال 1326 جمع آوری شده است و مناطق انتشار آن عبارتند از : اردبیل، بندرعباس ، خوزستان ، بجنورد ، سواحل خزر ، کازرون ، خوی و ارومیه .

نشانه‌های بیماری

بارزترین نشانه بیماری لکه برگی چغندر قند ، چنانچه از نام آن پیدا است ، لکه‌های گرد کوچکی به قطر 2 تا 5 میلیمتر و با حاشیه قرمز متمایل به قهوه‌ای می‌باشند که بر روی برگ ظاهر می‌شوند . لکه‌های مزبور ابتدا پراکنده و جدا از هم بوده ولی به تدریج بر حسب شدت و سرعت پیشرفت بیماری به هم متصل شده و تمام سطح برگ را فرا می‌گیرد . رنگ لکه‌ها بستگی به شرایط جوی بخصوص رطوبت هوا دارد در هوای مرطوب لکه‌ها به رنگ خاکستری و درهوای خشک به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری یا حنائی می‌باشند بیماری بیشتر برگهای خارجی بوته را مورد حمله قرار می‌دهد.

برگهای بیمار به تدریج خشک شده ، از بین می‌روند طوقه گیاه بیمار رشد طولی کرده لکه‌ها علاوه بر برگ روی دمبرگ نیز تشکیل شده و تا حدی دمبرگ طویل می‌گردد بافت لکه‌های روی برگ سرانجام مرده و خشک می‌شود ومی‌افتد و برگ حالت غربالی پیدا می‌کند در انتهای فوقانی طوقه برگهای جوانی به وجود می‌آیند که منظره‌ای تقریباً به شکل میوه آناناس به آن می‌دهند و از این نظر بیماری شناسان کشورهای انگلیسی زبان بیماری مزبور را بیماری آناناس (Pine- apple disease ) می‌نامند . اسپورهای قارچ عامل بیماری به صورت توده‌های خاکستری رنگ در سطح لکه‌های روی برگ حاصل می‌گردد که بسهولت قابل رؤیت می‌باشد.

عامل بیماری لکه گرد برگ چغندر قارچی به نام Cercospora beticola. می‌باشد .

قارچ عامل بیماری ممکن است به وسیله بذر آلوده از سالی به سال دیگر منتقل گردد ولی به طور کلی قارچ مزبور روی بقایای گیاهی آلوده در خاک به صورت سختینه یا کنیدی زمستان گذرانی می‌نماید از طرف دیگر علف‌های هرز برای این قارچ ممکن است کانون آلودگی اولیه در بهار باشند .

کنترل:

1- روشهای زراعی از قبیل جمع آوری و انهدام بقایای بوته‌های آلوده ، برقراری تناوب زراعی حداقل برای مدت 3 سال وجین و دفع علف‌های هرز و دادن کودی که دارای عناصر Na , B, K , P , N کافی باشد ، در کنترل بیماری مؤثر است.

2- ضد عفونی بذر با سموم کاپتان (Captan ) و تیرام ( Thiram ) نیز در کنترل بیماری مؤثر است.

3- بنومیل wp50% یک تا یک و نیم کیلوگرم در هکتار

4- سایپروکونازول(آلتو) SL10% و 1لیتر در هکتار

5- کاربندازیم wp60% نیم کیلوگرم در هکتار

بیماری لکه سیاه گردو

بیماری لکه سیاه گردو walnut black spot




بیماری ناشی از باکتری Xanthomonas campestris pv.Juglandis است که موجب سیاه شدن گل آذین نر و لکه های قهوه‌ای تا سیاه روی میوه و برگ می‌شود

لوازم آرایشی گیاهی

لوازم آرایشی گیاهی


قدمت استفاده از گیاهان برای مصارف آرایشی به سالهای آغاز تمدن بشر باز می‌گردد. پنج هزار سال پیش، مصریان باستان موی خود را با مخلوطی از حنا و نیل، رنگ و آن را با مرزنجوش معطر می‌کردند. در قرن اول میلاد، گالن‌ پزشک مشهور یونانی‌اولین کرم مرطوب کننده‌ی پوست را با روغن زیتون، موم زنبور عسل و گلاب تهیه کرد. اسانسهای گیاهی به خاطر معطر کردن پوست همواره برای ماساژ و حمام گرفتن به کار می‌رفته‌اند .
در سالهای اخیر، به دلیل حساسیت‌هایی که پوست و مو نسبت به فرآورده‌های شیمیایی نشان داده‌اند، اکثر مردم دوباره به استفاده از فرآورده‌های گیاهی آرایشی پوست و مو روی آورده‌اند، که بسیاری از آنها طبق دستور العمل‌هایی که پیشینیان در قرن‌های گذشته استفاده می‌کرده‌اند. تولید لوسیون‌های گیاهی نیازی به آزمایش بر روی حیوانات ندارند و نیز تهیه‌ی داروهای گیاهی اصولا'' آلودگی بسیار کمتری در محیط زیست ایجاد می‌کنند. استفاده‌ی مرتب از فرآورده‌های گیاهی باعث تقویت پوست و رشد موها می‌شود، اما برای نتیجه گرفتن بهتر باید بیشتر به باغ و صحرا و طبیعت نزدیک شد و برای حفظ سلامتی، شیوه‌ی زندگی و نحوه‌ی تغذیه را نیز به تناسب استفاده از گیاهان هماهنگ ساخت .
گیاهان نقش مهمی در حفظ سلامت روحی ما ایفا می‌کنند. عطرهایی که توسط روغنهای گیاهی آزاد می‌شوند، به طور مستقیم بر روی مغز اثر می‌گذارند و اسانس‌های مخصوص می‌توانند فرد را شاداب کنند و موجب آرامش خاطر شوند. گیاهانی مثل اسطوخودوس با بوی تازه و پاک خود می‌تواند گذشته را در ما زنده کند .



گیاهان مخصوص مراقبت از پوست
پاک کردن پوست: برای اینکه پوست صورت خود را پاک کنید، با دم کرده‌ی بنفشه عطری، شکوفه‌ی همیشه بهار و بومادران صورت خود را مرطوب نمایید

شته گردو

شته سبز و شته خالدار گردو

Chromaphis Juglandicola (Green walnut aphid)

Callipterus Juglandis(Dusty-veined aphid)

Hom:Aphididae



شته سبز با جثه کوچکتر و رنگ سبز یکنواخت در سطح زیرین برگها پراکنده است در حالی که شته خالدار با جثه درشت‌تر و لکه‌های نواری تیره در پشت، در سطح فوقانی برگ در طول رگبرگ میانی به طور ردیفی تغذیه می‌کند. در طول بهار و تابستان ماده‌های کامل معمولاً بالدارند و روی بالهای شته خالدار لکه‌های مشخص تیره در طول رگبالها و در پشت بدن پوره‌ها لکه‌های نواری تیره دیده می‌شود. این لکه‌ها در پوره‌های شته سبز خیلی کوچک بوده و یا اصلاً وجود ندارند. زمستان گذرانی به صورت تخم روی شاخه‌ها انجام می‌شود. تعداد نسل بستگی به درجه حرارت دارد.

کنترل:
زنبور پارازیتویئد شته سبز گردو

Trioxys pallidus (Hym.: Aphidiidae)

زنبور پارازیتوئید شته خالدار گردو

Praon sp. (Hym.: Braconidae)

در صورت نیاز به مبارزه شیمیایی:

1. تیومتون(اکاتین) EC60% و 1در هزار

2. اکسی دیمتون متیل EC25% و 1 درهزار

3. پیریمیکارب(پریمور) Df50% و 5/. درهزار

گل جالیز

 

گل جالیز :

گل جالیز نیز مانند سس یک گیاه کاملا انگلی می باشد . بذر این نیز تا ۱۳ سال می

تواند در خاک بماند . بذر گل جالیز هنگامی که در کنار ریشه گیاه میزبان قرار می گیرد

توسط ترشحات ریشه گیاه میزبان تحریک می شود و جوانه می زند و سپس اندام

مکنده خود را در ریشه گیاه میزبان فرو می برد و از مواد غذایی آن استفاده می کند .

برای مبارزه با این انگل گیاهی نیز هیچ علف کش اختصاصی وجود ندارد . البته در

بازدیدی که از مزارع نونه سیب زمینی در همدان داشتم آنجا از یک قارچ که بطور

اختصاصی به گل جالیز حمله می کرد و آن را از بین می برد استفاده کرده بودند که

بسیار موفق نیز بود . مبارزه زراعی با این انگل به این صورت است که قبل از کشت

گیاه اصلی گیاهان میزبان دیگری را به عنوان گیاه تله در زمین می کاریم که عمدتا از

آفتاب گردان و خردل استفاده می شود و هنگامی که گلهای جالیز نیز با این گیاهان

رشد کردند زمین را شخم میزنیم به این ترتیب تعداد زیادی از گلهای جالیز از بین

میروند و بعد اقدام به کشت اصلی می کنیم .عمل شخم را باید قبل از بذر دادن

گلهای جالیز انجام بدهیم .

                                 

توت فرنگی

توت فرنگی میوه‌ای شبیه توت است ولی کمی درشت‌تر ، رنگش قرمز و طعم آن ترش و مطبوع است. بوته‌اش کوتاه و دارای برگهایی درشت و ساقه‌هایی باریک و خزنده است که روی زمین می‌خوابد و ریشه می‌دواند. توت فرنگی به صورت وحشی و اهلی می‌روید و به اسامی چپلک ، چپالک ، شالکه و چلم نیز خوانده می‌شود.

این میوه به حالت خودرو در بعضی نواحی شمالی ایران وجود دارد و بعضی اوقات به دلیل خوش طعمی میوه آن را بطور مصنوعی پرورش می‌دهند. میوه توت فرنگی به صورت قرمز ، گوشت‌دار و دارای هسته‌های ریزی است که از ماه اردیبهشت پدیدار می‌شود و تا آخر مرداد دوام می‌آورد. از دیر باز همه قسمتهای این گیاه مصرف دارویی داشته است و از برگ و ریشه آن که حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای تانن است به عنوان ضد اسهال و ادرارآور استفاده می‌شده است.



تصویر

مشخصات گیاه شناسی

توت فرنگی با نام علمی Fragaria متعلق به تیره گل سرخ یکی از گیاهان دو لپه می‌باشد. گیاهانی علفی ، چند ساله ، پوشیده از مو ، استولون‌دار. برگها سه قسمتی ، گل آذین دیهیمی ، دارای 2 تا 10 گل. گلها دارای گریبانه ، 5 قسمتی ، کاسبرگ فرعی وجود دارد. پرچمها 10 تا 30 عدد و برچه‌ها 10 تا 80. میوه کافشه‌ای ، متشکل از تعداد زیادی برچه که روی یک نهنج گوشتی مخروطی قرار گرفته‌اند.

انواع توت فرنگی

F.vesca

گیاهی استولون‌دار ، شاخه گل دهنده به طول 5 تا 30 سانتیمتر ، تقریبا بلندتر از برگها. برگهای قاعده طوقه‌ای ، سه قسمتی ، برگچه‌ها تخم مرغی ، واژ تخم‌مرغی یا لوزی ، تقریبا برابر یکدیگر ، حاشیه اره‌ای ، سطح فوقانی دارای موهای پراکنده ، سطح تحتانی پوشیده از موهای خاکستری روی هم خوابیده ، بطوری که سطح تحتانی خاکستری رنگ به نظر می‌رسد. گل آذین دارای 2 تا 7 گل ، پوشیده از کرکهای روی هم خوابیده. گلها به قطر 12 تا 18 میلیمتر ، معمولا نر ماده. کاسبرگها 3 تا 4 میلیمتر ، نیزه‌ای با نوک سیخکی.

کاسبرگهای فرعی نیزه‌ای. نوک دارای بریدگی ، کمی کوتاهتر از کاسبرگها. کاسبرگها و کاسبرگهای فرعی در زمان رسیدن میوه پراکنده یا برگشته. گلبرگها سفید ، به طول 4 تا 5 میلیمتر ، واژ تخم مرغی یا دایره‌ای. نهنج قرمز ، بدون کرک ، آبدار ، در زمان رسیدن میوه تا یک سانتیمتر ، برچه‌ها پراکنده روی نهنج. فصل گلدهی اواخر بهار تا تابستان می‌باشد. گیاه متعلق به منطقه خزری است. پراکندگی جغرافیایی آن در اروپا ، ترکیه ، ایران و در روسیه است. پراکندگی در ایران در مناطق شمال و شمال غرب می‌باشد.



تصویر

F.viridis

گیاهی استولون‌دار ، ساقه 5 تا 25 سانتیمتر. برگهای قاعده طوقه‌ای، سه قسمتی ،‌برگچه انتهایی تخم مرغی تا لوزی با دمبرگچه بسیار کوتاه ، برگچه‌های طرفین تخم مرغی و چسبیده ، حاشیه دارای 6 تا 11 دندانه کوچک ، سطح فوقانی نسبتا سبز تیره ، دارای کرکهای پراکنده ، سطح تحتانی دارای کرکهای ابریشمی روی هم خوابیده. دمبرگ پوشیده از کرکهای پراکنده. گل آذین دارای 2 تا 8 گل ، پوشیده از کرکهای پراکنده. گلها معمولا نر ماده.

کاسبرگها و کاسبرگهای فرعی تقریبا مساوی یکدیگر ، به طول 4 تا 7 میلیمتر ، خطی یا خطی- نیزه‌ای ، در زمان رسیدن میوه افراشته. گلبرگها تا حدودی زرد رنگ ، واژ تخم مرغی ، ناخنک‌دار ، نهنج قرمز ، کرکدار ، آبدار. برچه‌ها پراکنده روی نهنج. فصل گل دهی اواخر بهار تا تابستان می‌باشد. گیاه متعلق به منطقه خزری است. پراکندگی جغرافیایی آن در اروپا ، ترکیه ، ایران و قفقاز است. پراکندگی در ایران در شمال و شمال غرب می‌باشد.

F.xananassa

اختلاف اساسی آن با گونه F.vesca در موارد زیر است: برگها درشت‌تر ، برگچه‌ها حدود 5 تا 8 سانتیمتر ، سطح فوقانی برگها بدون کرک ، گلها درشت ، به قطر 20 تا 35 میلیمتر ، کاسبرگها افراشته ، نهنج در زمان رسیدن میوه بسیار درشت ، به قطر حدود 3 سانتیمتر. این گونه هیبرید بین گونه امریکایی شمالی F.virginiana Duchesne و گونه موجود در شیلی به نام F.chiloensis (L.) Duchesne می‌باشد به صورت بومی در ایران وجود ندارد ولی جهت مصرف خوراکی کاشته می‌شود.



تصویر

خواص تغذیه‌ای توت فرنگی و اثر آن در سلامتی انسان

توت فرنگی منبع خوبی از فیبر ، ویتامین C ، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدانها می‌باشد که این مواد مغذی باعث می‌شوند توت فرنگی باعث افزایش سلامت قلب ، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقاء سلامتی بدن شود. همچنین دارای املاح کلسیم ، آهن و فسفر می‌باشد. از مواد موثر مهم آن می‌توان تانن ، موسیلاژ ، قندهای مختلف ، سالیسیلاتها و بخصوص اسیدهای میوه را نام برد. توت فرنگی سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و کالری کمی دارد.

توت فرنگی مانند سایر توتها مثل شاه توت ، توت سفید ، تمشک پاک کننده روده و مثانه است. دریافت روزانه یک واحد توت فرنگی باعث افزایش قابل توجهی در مقدار فولات خون شده و نیز فشار خون بالا را کاهش می‌دهد . فولات ، مقدار هموسیستئین خون را کاهش می‌دهد. همچنین توت فرنگی دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدانها مثل الاژیک اسید و آنتوسیانین است که در پیشگیری از بیماریهای قلبی موثرند. این مطالعات اهمیت مصرف توت فرنگی را در برنامه غذایی به عنوان عامل بهبود عملکرد دستگاه قلبی-عروقی نشان می‌دهد.

تذکراتی در مورد مصرف توت فرنگی

اولا به علت تماس میوه‌ها بر روی زمین ، خاک و کود ممکن است آلوده شود که باید آنرا شسته و سپس مصرف کرد. ثانیا بعضی از افراد نسبت به آن حساسیت دارند و ممکن است این حساسیت به صورت استفراغ و یا ناراحتیهای جلدی بروز کند. همچنین در افرادی که دارای ناراحتیهای پوستی می‌باشند ممکن است آنها را تشدید کند که باید این نکته مورد توجه قرار گیرد. توت فرنگی به علت داشتن اسید سالسیلیک در بعضی اشخاص ، کبد و مثانه را تحریک کرده و جوشهایی شبیه کهیر ایجاد می‌کند که به علت آلودگی خون و داخل بدن است. کسانی که معده‌ای حساس دارند یا مبتلا به بیماریهای کهیر ، اگزما و آسم هستند ، بهتر است از خوردن توت فرنگی پرهیز کنند.

دکتر شهیدی

 

    

نام و نام خانوادگی:GHOLAMHOSEIN SHAHIDI BONJAR

تاریخ و محل تولد:zahedan(1951)-1330

آخرین مدرک تحصیلی:PHD

موضوع پایان نامه:CHARACTERIZATION OF MARGUERITE AND CITRUS TATTER LEAF - CITRANGE STUNT VIRUSES