گیاهپزشکی۸۴ باهنر کرمان

گیاهان و دانشجویان

گیاهپزشکی۸۴ باهنر کرمان

گیاهان و دانشجویان

زنبور عسل



زنبورعسل عسل و زنبور عسل از زمانهای بسیار دور شناخته شده‌است و در باره آن سخن گفته‌اند، در زمان قبل از اسلام مردمان پیشین درباره عسل و استعمال آن سخن گفته‌اند، در ایام جاهلی عربهای ما قبل از اسلام و در اشعار شاعران نام عسل و زنبور عسل بسیار ذکر شده‌است. در عصر اسلام خداوند تبارک وتعالی سوره‌ای بنام :(سُورَة الَنحَل) یعنی «زنبورعسل»، نازل فرموده‌است. و در آیاتی مُبین و مُنَزَه فوائد ومنافع عسل بر انسان بیان فرموده‌است. در جمعیت سالم وکامل سه نوع زنبورعسل وجود دارد:
  • یک ملکه .
  • چندصد تا حدود یک هزار عدد زنبورنر .
  • چندهزار تا چند ده هزار زنبور کارگر .
ملکه

ملکه مادر کندو بوده و جنسیت آن ماده می‌باشد. طول بدن ملکه هیجده میلیمتر می‌باشد. بال‌های آن کوچک بوده و خرطوم آن توانایی جمع آوری شهد گلهارا نداشته و درعوض دارای شکمی بزرگ‌تر از ماده‌های کارگر بوده و دو تا ششسال می‌تواند زنده بماند. ولی در زنبورداری تجاری بیش از دو سال از یکملکه استفاده نمی‌شود. ملکه عسل و گرده نمی‌خورد و بجای آنژله رویالمصرف می‌کند.
زنبور نر

زنبورهای نر در کندو تنها وظیفه بارور نمودن ملکه را دارند و دارای نیشنمی‌باشند. دارای سر و بالهای بزرگ می‌باشند. توانایی جمع‌آوری شهد و گردهرا نداشته و ۲۴ روز زنده می‌مانند.
زنبور نر در حجره‌های بزرگ‌تری نسبت‌به زنبورهای کارگر پرورش می‌یابند. تخمهای بارورنشده ملکه به زنبور نر تبدیل می‌شوند.
زنبور کارگر

جنسیت زنبورهای کارگر ماده بوده. طول بدن آنها ۹ میلیمتر می‌باشد. در یک کندوی قوی با تعداد ۱۰قاب ۷۰ هزار زنبور کارگر وجود دارد. زنبورهای کارگر با اینکه ماده هستندتوانایی بارور شدن ندارند. ولی در صورت نبودن ملکه در کندو می‌توانند تخمریزی کنند. که در زنبورداریماده تخم‌گذارگفته می‌شود. نیش زنبورهای ماده خاردار بوده و طول آن در حدود ۱ میلی متر می‌باشد. به خاطر وجود همین خارها پس از نیش زدن و ورودزهربه بدن موجوداتی که ساختار گوشتی دارد نیش در پوست گیر کرده و موجب جداشدن کیسه زهر از زنبور می‌شود. و پس از چند دقیقه زنبوری که نیش زده خواهدمرد .
وظایف زنبورکارگر

جمع آوریشهد - گرده - آب - بره موم - پاسبانی از کندو - تولید عسل - رسیدگی به ملکه - پرورش نوزادان - رسیدگیبه کندو و پاکیزه‌گی آن از بیشترین وظایف زنبورهای کارگر می‌باشد.
نظرات 1 + ارسال نظر
محمد مهرابادی یکشنبه 20 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 01:35 ب.ظ http://PLANTPROTECTION.BLOGFA.COM

سلام.وب خوبی دارید.خوشحال میشم اگر تبادل لینک داشته باشیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد