گیاهپزشکی۸۴ باهنر کرمان

گیاهان و دانشجویان

گیاهپزشکی۸۴ باهنر کرمان

گیاهان و دانشجویان

آفات جالیز

عروسک خربزه

Aulacophora foveicollis

Coleoptera: Chrysomelidae))




در درجه اول به خیار و خربزه و در درجه دوم به هندوانه و کدو خسارت می زند.حشره کهمل برگهای گیاه میزبان را سوراخ سوراخ می کند ولی خسارت اصلی مربوط به لارو افت می باشد که طوقه و ریشه گیاه حمله میکند و باعث خشک شدن بوته می شود.

زیست شناسی:

زمستان را بصورت حشره کامل در زیر توده های برگهای ریخته وخشک شده علفهای هرز به خصوص گرامینه های وحشی و دائمی و در شکاف درختان یا شکاف زمین و یا در زیر کلو خه ها به سر می برد. در بهار در اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت ظا هر و در ساعات گرم روز پرواز می نماید و از برگ گیاهان تغذیه می کند . مدت تغذیه حدود یک ماه است.اولین تخمریزی در اوایل خرداد ماه صورت می گیرد .هر حشره ماده تا 300 عدد تخم می گذارد.تخم ها به صورت انفرادی در روی بوته خربزه یا در داخل خاک گذاشته می شود .

دوران تکاملی تخم حدود دو هفته می باشد. لاروها پس از خروج وارد خاک میشوندو از ریشه تغذیه و در دخل ساقه تونل ایجاد میکنند.دوره لاروی 30 تا 40 روز و قبل از این که لاروها تبدیل به شفیره شوند سه بار جلد عوض می کنند. شفیره در خاک و در لانه گلی تشکیل می شود و بعد از 10 روز حشرات کامل نسل دوم ظاهر می گر دند.خسارت نسل دوم اهمیت اقتصادی ندارد و حشرات برای زمستان گذرانی به پناهگاههای مختلف می روند. در برخی از نواحی گرمسیری تا 5 نسل در سال دارد.

کنترل عروسک خربزه :

1- کاهش رطوبت خاک یکی از عوامل محدود کننده تفریخ تخم و فعالیت لارو می باشد و بنابراین در مزارعی که کمتر ابیاری میشوند یا از روش پشته کاری و ابیاری نشتی استفاده میشود خسارت افت کمتر می باشد .

2- در صورت لزوم مبارزه شیمیایی استفاده از کاربارین (سوین) یا یکی از سموم فسفره الی و چون لارو افت ریشه خوار است و در زمان کشت از گرانول کلرپیریفوس به میزان 20 کیلو در هکتار علیه لارو استفاده می شود
vahid mahdavi آفلاین است  
نظرات 3 + ارسال نظر
n.n.a پنج‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:33 ب.ظ

سلام
من کارشناسی گیاهپزشکی دانشگاه شیراز میخونم، میشه یه لطفی بکنید و چندتا موضوع تاپ و پر از منبع واسه سمینارم(در زمینه بیماری های گیاهی) بهم اطلاع بدید...ممنونتون میشم.

سلام
من بیماری های سیاهک آشکار گندم و بیماری لکه غربالی درختان میوه
,سفیدک های پودری و پوسیدگی های فوزاریومی و ورتیسلیومی را به شما پیشنهاد می کنم.

سعید دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 04:05 ب.ظ

سلام من کارشناسی ارشد حشره می خوانم می خواستم یه تشکر ازتون به خاطر این مطلب زیبا بکنم.

سلام خواهش می کنم و خوشحالم که مطلب مورد توجهتون قرار گرفته بازم به ما سر بزنین.
موفق باشید

کاظمی یکشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 08:43 ب.ظ http://www.asayeshgol.blogfa.com/

سلام خیلی عالی بود با اجازه تون شمارو لینک کردم

سلام از لطفتون ممنونم وبلاگ خیلی جالبی دارید.امیدوارم موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد