گیاهپزشکی۸۴ باهنر کرمان

گیاهان و دانشجویان

گیاهپزشکی۸۴ باهنر کرمان

گیاهان و دانشجویان

Aphis

 Old Print of a Dodo
  Aphis gossypii Glover (Rabasse J.-M. / INRA Antibes) Colony on leaf of cucumber  
   
  Aphis gossypii Glover (BASF) Colony on leaf of cotton  
 
/Images/pixel.gif" . . . .

A hand lens is helpful in identifying these pests on plants.

Aphids, mealybugs, and soft scales use their mouthparts to suck the sap from plants. They can curl, yellow, or stunt leaves and can reduce flower production and stem growth. All three pests also excrete a clear, sticky liquid called honeydew. Black sooty mold fungus can grow on honeydew, covering leaves and making them unsightly.

Aphids, such as the melon aphid, Aphis gossypii, are small (1 to 2 mm long), pear-shaped, soft-bodied insects with two tubelike projections called tail pipes sticking out from their abdomens. Aphids tend to cluster in groups. They feed on young growth, flower spikes, and developing flower buds. Aphids can cause flowers to become mottled and distorted. They are attracted to the fluid excreted by some orchids when they flower, and they are highly attracted to Cymbidiums.

To minimize orchid pest problems, implement such cultural management strategies as prevention, sanitation, and plant inspection. Prevention is the best strategy for managing orchid pests. Proper cultural conditions, such as the correct amount of water, temperature, light, fertility, and humidity, minimize potential pest problems. Many reference books and manuals on orchid culture are available. Be sure to know the cultural practices of specific orchids being grown.

Sanitation is another strategy to prevent orchid pest problems. Remove all plant debris and old orchid medium. Also, remove old leaf sheaths to eliminate hiding places for mealybugs and scales. Inspect plants on a regular basis by looking underneath leaves to detect the presence of aphids and spider mites. If pests are present, use a hard stream of water to dislodge insects and mites.

Insecticides and miticides are another option when dealing with orchid pests, especially when populations are high. Insecticides such as insecticidal soap, malathion, acephate (Orthene), diazinon (Knox Out), chlorpyrifos (Dursban), and bendiocarb (Turcam/Dycarb) control aphids, mealybugs, scales, and thrips.

You can also use biological control to deal with insect and mite pests. Biological control involves the use of a pest’s natural enemies, such as parasitoids, predators, and entomopathogenic fungi. Be sure to control ants, which are attracted to the fluid extracted by orchids, because ants protect aphids, soft scales, and mealybugs from attack by natural enemies. Consult biological control supplier catalogs for natural enemies available for each insect and mite pest.

TEOBROMA

درخت کاکائو
Cacao Tree
درخت کاکائو
شاید بدانید که شکلات از دانه های میوه درخت کاکائو تهیه میشود. درخت کاکائو با نام علمی تئوبروما (Theobroma) شناخته میشود که ترکیبی یونانی به معنای غذای خدایان است. (theo به معنای خدا و bromine/brosis به معنای غذا)

میوه
میوه های سنگین درخت کاکائو مستقیما بر روی تنه و شاخه های بزرگ درخت میروید. این نوع الگوی رویش cauli flory نام دارد. جالب اینکه در نقاشیهای قدیمی اروپایی از این درخت میبینیم که میوه ها – مانند دیگر درختان میوه - در انتهای شاخه های کوچک نقاشی شده اند. اروپاییان با نخوت خاص خود در آن زمان تصور میکردند که نقاشان بومی آمریکای جنوبی این درخت را اشتباه ترسیم کرده اند نه آنها! ده سال طول میکشد تا درخت کاکائو به بلوغ برسد. در این زمان طول آن به 9 تا 11 متر میرسد و بهترین میوه از آن به عمل می آید. البته در مزارع کاکائو درخت را در حد 6-5 متر کوتاه میکنند تا چیدن میوه از آن ساده تر باشد.

گل
گل درخت کاکائو بسیار زیبا است و تقریبا در تمام طول سال دیده میشود. در واقع درخت کاکائو در طول سال غرق گل است زیرا تعداد این گلها حدود 50000 عدد در سال است. یک نکته جالب در باره گل کاکائو این است که علی رغم ظاهر زیبای آن، این گل هیچ بو یا طعمی ندارد و به همین دلیل حشراتی که موجب گرده افشانی گلها میشوند، به آن جذب نمیشوند. درنتیجه از هر هزار گل تنها یکی به میوه کاکائو تبدیل میشود.

فرایند رشد میوه
رنگ میوه رسیده کاکائو طیف وسیعی از زرد-قهوه ای تا قرمز را در بر میگیرد. بسته به نوع میوه، 8-4 ماه طول میکشد تا میوه برسد. هر میوه شامل چیزی حدود 30 دانه بیضی شکل است که با ماده خمیر مانند ترش و شیرینی پوشیده شده است. اگر یک دانه کاکائوی تازه را گاز بزنید، اصلا نمیتوانید باور کنید که پشت این مزه ترش و تلخ، عطر بی نظیر و مزه عالی شکلات نهفته باشد. زیرا تا رسیدن به این محصول لوکس و گران قیمت راه زیادی باید طی شود.

Cacao Fruit
میوه و دانه های کاکائو
به دلیل میزان اندک گرده افشانی و باروری، هر درخت حدود 50 تا 60 میوه در سال تولید میکند. در نتیجه پس از اینکه میوه ها عمل آمده و دانه ها جدا شدند، میزان تولید هر درخت در سال چیزی حدود 10-7 کیلو دانه خواهد بود. هر دانه کاکائو حدودا شامل 54% کره کاکائو، 11.5% پروتئین، 9% نشاسته و صدها عنصر دیگر از جمله تئو برومین (Theobromin)، کافئین (caffeine) و روغنهای آروماتیک (aromatic oils) بودار است. تئوبرومین اثری مانند کافئین دارد و به همین دلیل مصرف شکلات، بخصوص برای کودکان باید محدود باشد.

Cuscuta sp

 

سس :

سس یک گیاه کاملا انگلی می باشد که دارای ریشه و برگ نیست و مواد غذایی مورد

نیاز خود را بطور کامل از گیاه میزبان میگیرد . بذر گیاه سس به مدت بسیار طولانی در

خاک می ماند و گاه تا ۱۳ سال در خاک دوام می آورد و قادر به جوانه زدن می باشد .

بذر سس هنگامی که در شرایط مساعد قرار می گیرد جوانه می زند و یک ساقه زیر

زمینی تولید می کند که این ساقه زیر زمینی بطور بسیار جالبی در خاک حرکت می

کند تا به ریشه گیاه میزبان برسد . نحوه حرکت سس به این صورت است که پس از

اینکه تمامی محتویانت بذر صرف رشد ساقه زیر زمینی شد جوانه انتهایی ساقه زیر

زمینی انرژی خود را برای رشد از خود ساقه میگیرد به این صورت که مواد غذایی

موجود در انتهای ساقه زیر زمینی را میگیرد و صرف رشد خود ساقه زیر زمینی می

کند به این ترتیب از انتهای ساقه زیر زمینی کاسته و به ابتدای ان اضافه می شود و

ساقه زیر زمینی رو به جلو حرکت می کند . جهت حرکت هم اتفاقی است این حرکت

تا به آنجا ادامه می یابد که یا ساقه زیر زمینی به ریشه گیاه میزبان می رسد و با

ترشه آنزیمهایی دیواره سلولی را شکافته و اندام مکنده خود را وارد ریشه می کند و

از مواد غذایی ساخته شده توسط گیاه میزبان برای رشد و تولید مثل خود استفاده

می کند و یا در این مدت به هیچ گیاهی برخورد نمی کند و مواد غذایی خود را تماما

استفاده می کند و از بین میرود . ساقه سس زرد رنگ می باشد و روی طیف

وسیعی از گیاهان رشد می کند و باعث از بین رفتن یا ضعیف شدن گیاه میزبان می

شود . برای مبارزه با آن هیچ گونه سم اختصاصی ندارد و هنگامی که مزرعه به آن

آلوده می شود چون ابتدا بصورت لکه ای ظاهر می شود از سموم علف کش عمومی

استفاده می شود که گیاه میزبان را نیز از بین میبرد ولی این کار برای جلوگیری از

پخش شدن آن در مزرعه ضروری می باشد . در مزارع یونجه از شعله افکن نیز برای از

بین بردن گیاه استفاده می شود .

گلرنگ(carthamus)

گلرنگ
خصوصیات گیاهی: گلرنگ گیاهی است با نام علمی Carthamus tinctorius L .  از تیرة مرکبه ( compositae) و با اینکه ظاهراً شبیه خار زرد می باشد اما بصورت علف هرز در نمی آید . گلرنگ گیاهی است که بصورت بوته ای استوار رشد می کند . میوه گلرنگ همانند میوة آفتابگردان به صورت فندقه است . دانه از نظر شکلی شبیه یک دانة کوچک آفتابگردان است و به رنگهای سیاه ، زرد ، سفید یا کرمی با سطح خارجی صاف دیده می شود . ذخیرة روغن در لپه ها انجام می شود . وزن هر دانة گرنگ از 35 تا 50 گرم متغیر می باشد .

سازگاری: گلرنگ گیاهی بلند روز است ، اما گلدهی آن در هوای گرم بمیزان قابل توجهی جلو می افتد . گیاهچه های جوان به سرما مقاومند . اما گیاه با انتقال از مرحلة رویشی به مرحلة زایشی به سرما حساس می گردد . گلرنگ به گرما نیز مقاوم است و در صورت وجود رطوبت کافی در خاک می تواند ماکزیمم حرارتهای حدود 40 درجة سانتیگراد را تحمل کند . به هوای مرطوب بخصوص در دوران گلدهی علاقمند نیست . زیادی رطوبت هوا در این دوره گلدهی موجب توسعه بیماریها و افت عملکرد می گردد . گلرنگ با داشتن ریشة عمیق و توسعه یافتگی به خشکی مقاوم است . اما مقاومت آن به خشکی از جو کمتر می باشد . گلرنگ به آب ایستادگی و کمبود تهویه نیز حساس است . گلرنگ خاکهای عمیق ، دارای بافت متوسط و اسیدیتیة حدود خنثی را ترجیح می دهد .

تناوب زراعی: گلرنگ به بیماریهای خاکزی حساس بوده و نبایستی بیش از یکبار طی چهار سال متوالی در یک قطعه زمین کاشته شودو یا با گیاهان حساس به بیماری بوته میری جالیز در تناوب قرار گیرد .

مثالهایی از تناوب گلرنگ در کشت بهاره آبی بصورت زیر است :

شبدر ـ ذرت ـ گلرنگ ـ گندم

یونجه ـ سیب زمینی ـ حبوبات ـ گلرنگ ـ جو ـ آیش

کود شیمیایی: تولید هر تن دانه گلرنگ موجب خروج 25 تا 30 کیلو ازت ، 7 تا 12 کیلو اکسید فسفر (p25) و 10 تا 15 کیلو اکسید پتاسیم (K2o) از خاک می گردد . میزان کود مصرفی در کشت آبی معمولاً 50 الی 90 کیلوگرم در هکتار ازت خالص و 40 تا 70 کیلوگرم در هکتار اکسید فسفر می باشد .

تاریخ کاشت: هنگامی که حرارت خاک در عمق کاشت در حدود 5 درجه سانتیگراد باشد ، گلرنگ طی دو هفته یا کمی بیشتر سبز می شود .گلرنگ بصورت یک محصول پائیزه کشت می شود ، تاریخ کاشت آن همزمان با کمی دیرتر از گندم و جو می باشد .

کنترل علفهای هرز: کنترل علفهای هرز قبل از کاشت و نیز تهیة بستر عاری از علف هرز ضرورت دارد . از علف کشهایی ماننند ابتام و تریفلورالین بصورت قبل از کاشت و از طریق اختلاف آنها با خاک تا عمق 10 سانتی متر می توان استفاده و محصول را برای حدود 2 تا 3 ماه بعد از سبز شدن در مقابل بسیاری علفهای هرز محافظت نمود . برای کولتیوا تورزدن می بایستی روزهای آفتابی را انتخاب کرد تا علفهای هرزی که ریشه کن شده است امکان استقرار مجدد پیدا ننماید .پس از سبز شدن بوته ها بهتر است فقط بین ردیفها را کولتیواتور زد ، هر چند که در صورت تراکم زیاد بوته می توان تا قبل از رشد ساقه ها نیز روی ردیف های کاشت را با وسایل سبک و بطور سطحی کولتیواتور زد .

آفات و امراض: مگس گلرنگ (Acanthiophilus helianthi) . در تمام نقاطی از ایران که گلرنگ کاشته می شود یافته شده و خسارت قابل توجهی به این محصول وارد می سازد . خسارت آفت مربوط به لارو آن است که ابتدا از قسمتهای نرم برگ می خورد و بعد به دانه حمله کرده و محتویات دانه را از بین می برد . در نتیجه خسارت لارو ، حفره هایی به طول 1 تا 5/1 سانتیمتر در طبق بوجود می آید . و استفاده از سمومی مثل دیپترکس و دپازینون و سمپاشی در زمان ظهور مگسها می باشد . حضرات دیگری نیز به گلرنگ خسارت وارد می سازد که عبارتند از سنگ تخم گلرنگ ، پروانه طبق خوار گلرنگ ، پروانه کارادرینا و کرم برگخوار پنبه . این آفات اهمیت اقتصادی کمتری نسبت به مگس گلرنگ در ایران دارد . از بیماریهای مهم گلرنگ در ایران می توان زنگ گلرنگ و بوته میری گلرنگ را نام برد .عامل بیماری زنگ گلرنگ قارچی است به نام Puccinia carthami که ازطریق خاک ، بقایای گیاهی و دانه انتقال می یابد برگهای گیاه مبتلا به زنگ زرد شده و بالاخره گیاه خشک شده و می میرد ، کنترل بیماری با استفاده از ارقام مقاوم ، کاشت بذر سالم و غیر آلوده ، ضد عفونی بذر با سموم قارچ کش قبل از کاشت ، سوزانیدن بقایای گیاهی آلوده و تناوب زراعی انجام پذیر می باشد . بیماری بوته میری گلرنگ نیز در تمام مناطق گلرنگ کاری مشاهده می شود و کم و بیش خسارت وارد می سازد عامل بیماری قارچی است به نام Phytophthora drechsleri که بوسیه خاک و بقایای گیاهی آلوده ، رعایت تناوب زراعی و عدم کاشت گیاهان حساس در تناوب امکان پذیر است . بیماری بوته میری گلرنگ با بوته میری جالیز مشترک است .

Tulipa sp

Tulipa sp.

Tulipa sp.

 

Tulipa sp.

عکس هایی که در قسمت بالا مشاهده می کنید مربوط به انواع لاله(Tulipa sp) می باشد.

گوجه فرنگی

نام مترادف SOLANUM LYCOPERSICUM و در زبان های فرانسوی و آلمانی TOMATE، انگلیسی TOMATO و عربی طماطم گفته می شود. میوه این گیاه که قسمت اصلی آن است به صورت خام یا پخته در سالاد، انواع سس ها، سوپ و انواع موادغذایی به طور وسیع در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. اکثراً گوجه فرنگی را در زمانی که به رنگ قرمز است استفاده می کنند و کمتر از میوه سبز آن استفاده می شود. مهمترین ترکیبات گوجه فرنگی شامل حدود ۹۰ درصد و یا کمی بیشتر آب می باشد و بقیه درصد آن، را پرتئین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوکز و فروکتوز، ویتامین های A، C و K،تیامین ، ریبوفلاوین، پانتوتنیک اسید، اسید فولیک، ویتامین E، اسید آمینه های ضروری، املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منزیوم، مس، منگنز، کبالت، روی و راسنیک می باشد و به تازگی وجود ید نیز در گوجه فرنگی گزارش شده است
با توجه به ترکیبات یاد شده که فقط قسمتی از ترکیبات گوجه فرنگی راتشکیل می دهند می توان به خواص کم نظیر آن پی برد. به همین دلیل در سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ حدود ۶۰۰۰ مقاله تحقیقاتی در مورد تجزیه و شناسایی مواد ارزشمند این گیاه به چاپ رسیده است. با وجود این که مسلم است هنوز تحقیقات درباره گوجه فرنگی به پایان نرسیده و بسیاری از مواد و عناصر آن کشف نشده اند ولی تحقیقات امروز حاکی از وجود مجموعه ای از عناصر و مواد بسیار ارزشمند برای انسان در این گیاه می باشد که کمتر کسی از آن آگاه بوده و به همین دلیل به ارزش آن واقف نمیباشند. املاح معدنی موجود در این گیاه با ارزش وظایف مهمی در بدن ایفا می کند که بسیاری از آنها در تحقیقات جدید پزشکی درحال بررسی است. گوجه فرنگی در بعضی افراد ایجاد حساسیت می کند که باید به آن توجه کرد. دانه های گوجه فرنگی دارای روغن می باشند که برای تهیه مارگارین، سالاد و صابون مصرف می شود. در طب سنتی نقاط مختلف جهان برای گوجه فرنگی اثراتی در جهت تسکین و بهبود بعضی بیماری ها نظیر آسم، سرفه، آنفلوانزا، امراض چشم، گوش درد، حصبه، برص و تب زرد قائل می باشند. در مراجع جدید علمی خاصیت های ضد میکروب، ضد اسهال، هضم کننده و ادرار آور را برای آن ذکر کرده اند. گرچه شباهت هایی بین ترکیبات گوجه فرنگی قرمز و سبز (نرسیده) وجود دارد ولی رنگ های گیاهی موجود در گوجه فرنگی رسیده (قرمز) در سبز وجود ندارد و ممکن است گاهی در گوجه فرنگی سبز، مواد سمی وجود داشته باشد. قابل ذکر است که تهیه پروژسترون و تستوسترون که از هورمون های بسیار با اهمیت می باشداز مهمترین مواد گوجه فرنگی به نام TOMATIDINE در حال مطالعه و تحقیق است. همین جسم خاصیت جالب رسوب دادن کلسترول را داشته و دارای خاصیت ضد قارچ می باشد. با توجه به ارزش غذایی و اثرات جالب دارویی آن، استفاده روزمره و یا ممتد آن در رژیم غذایی توصیه می شود.شاید به همین دلیل است که در سالهای اخیر ، آب گوجه فرنگی همراه با آب میوه ها در ظروف بسته بندی شده نسبتاً بزرگ به فراوانی در مغازه ها به همراه مواد غذایی با ارزش دیگر عرضه و هر روزه از آن استفاده می کنند.
یکی دیگر از استفاده های باارزش گوجه فرنگی استفاده از ماسک آن برای خانم هاست. این مورد به خصوص برای کسانی که به گوجه فرنگی حساسیت ندارند مفید است. برای استفاده از این ماسک می توان پس از استحمام که منافذ پوست بازتر می باشند یک یا دو گوجه فرنگی تازه را له کرده و برای مدت ۲۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست صورت پهن کرده و سپس با آب شستشو داد.
این ماسک به علت داشتن مواد ارزشمند می تواند در طراوت و شادابی پوست موثر واقع شود. البته باید ذکر کرد که استفاده از ماسکهای میوه ها احتیاج به زمان طولانی دارد و باید هفته ای دو یا سه بار از آنها استفاده کرد چرا که غلظت مواد موثر آنها نسبتاً پایین بوده و اثرات آنها بطئی است و در مقایسه با ماسک های شیمیایی که غلظت مواد آنها بیش از ۲۰ برابر مواد طبیعی می باشند، احتیاج به مصرف مداوم و طولانی دارند ولی در عوض عوارض جانبی محصولات شیمیایی را به دنبال ندارد. با توجه به این که خوردن سبزی های تازه و انواع میوه ها برای سلامتی و جلوگیری از چاقی بی رویه خانم ها دارای اهمیت است، خوردن گوجه فرنگی به عنوان یک میوه با ارزش در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی توصیه می شود.

شناسایی بیماری های گیاهی

ترک های رشد: Growth Cracks
در گیاه گوجه فرنگی دو نوع ترک رشدی دیده می شود : متحدالمرکز و شعاعی . ترکهای رشدی متحدالمرکز باعث بوجود آمدن ترکهای دایره ای شکل در انتهای میوه می شوند ولی ترکهای شعاعی از انتها به طرف خارج گسترش می یابند. این عارضه هنگام رسیدن میوه ظاهر میشود. این ترکها غالبا وقتی بوجود می آیند که شرایط مختلفی مثل نوسانات زیاد دما و رطوبت باعث تغییر شدید سرعت رشد می گردد. باران های شدیدی که پس از آب و هوایی خشک به وقوع می پیوندند، باعث بوجود آمدن ترکهای شعاعی در اکثر کلتیوارهای گوجه فرنگی می شوند. توانایی تحمل کلتیوارهای گوجه فرنگی نسبت به ترک خوردن متفاوت است و بستگی به استحکام و قابلیت انبساط ( strechability) پوست میوه دارد. کلتیوارهای بسیار حساس موقعی که میوه هنوز سبز است، ترک می خورند و کلتیوارهایی که تا حدودی مقاومند غالبا تا مراحل بعدی ترک نمی خورند. هر چه میوه زودتر ترک بخورد، ترکهای عمیق تر ی در آن بوجود می آید. نیتروژن زیاد و پتاسیم کم در ترک خوردن میوه ها نقش دارند و بنابراین فراهم کردن مواد غذایی مناسب، آبیاری منظم و کافی باعث کاهش احتمال ترک خوردن میوه ها می گردد.


شناسایی بیماری های گیاهی

بیماری های فیزیو لوژیک گوجه فرنگی
پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی : Blossom End Rot
علائم اولیه پوسیدگی گلگاه شامل لکه های آب سوخته روی گلگاه میوه های رسیده یا در نزدیکی آن است . این لکه ها به سرعت رشد می کنند و ممکن است به هم بپیوندند و نواحی آسیب دیده وسیعی را بوجود بیاورند. به علت خشک و چروک شدن بافت ، سطح زخمها چروکیده و چرمی و به رنگ قهوه ای تیره تا سیاه در می آید. قسمتهای آسیب دیده معمولا مورد حمله پاتوژنهای ثانویه قرار می گیرند که باعث پوسیدگی نرم و فساد میوه می گردند. در برخی مواقع بافتهای داخلی بیرنگ شده و متلاشی می گردند بی آنکه علائم قابل مشاهده ای در سطح میوه وجود داشته باشد.
پوسیدگی گلگاه عارضه ای است که با کمبود موقتی کلسیم موجود در گیاه مرتبط است و با تغییرات رطوبتی خاک تشدید می شود . اگر میزان آب محدود باشد، رشد گیاه کند می شود و متعاقبا جذب مواد غذایی نیز کاهش می یابد. این موضوع باعث کاهش غلظت کلسیم در گیاه می گردد زیرا کلسیم توسط جریان آب در گیاه جابجا می شود. به همین دلیل بخشهایی از گیاه که سریع تر تعرق می کنند، بیشترین میزان کلسیم را دریافت می نمایند.این نواحی معمولا برگهای بزرگ هستند که به خاطر اندازه شان تعرق زیادتری دارند. به این ترتیب میوه های در حال رشد، کمترین میزان کلسیم مورد نیاز خود را دریافت می کنند. استرس های رطوبتی ای که حتی در نتیجه پژمردگی های جزئی گیاه بوجود می آید، برای ایجاد کمبود کلسیم کافی است. زمانی که رطوبت به حد مناسب می رسد، گیاه رشد طبیعی خود را از سر می گیرد. ولی جذب کلسیم هنوز کند است و گیاهی که به سرعت در حال بزرگ شدن است، کلسیم کافی برای رشد خود دریافت نمی کند. کاربرد کودهای نیتروژنه به صورت آمونیوم نیز مستقیما بر جذب کلسیم در گیاه گوجه فرنگی تاثیر می گذارد و باعث کاهش جذب کلسیم و تجمع آن در بافتهای برگ گوجه فرنگی می گردد. در ضمن قطع شدن ریشه ها نیز باعث این عارضه می شود.

میزان انتشار عارضه پوسیدگی گلگاه را می توان با فراهم کردن رطوبت یکنواخت در مزرعه ( مثلا با استفاده از مالچ که هم باعث کنترل علفهای هرز می شود و هم مزرعه نیازی به کلتیواتور زدن پیدا نمی کند که ریشه ها در اثر آن آسیب ببینند ) و عدم مصرف زیاده از حد کودهای ازته کاهش داد. البته واریته های مختلف گوجه فرنگی از نظر حساسیت با هم بسیار تفاوت دارند. هیچکدام از واریته های حاضر تحمل کافی نسبت به این عارضه ندارند تا بتوان از آنها به عنوان یک راه کنترلی استفاده کرد. در ضمن گزارش شده است که اسپری به موقع میوه و شاخ وبرگ گوجه فرنگی با محلول رقیق شده کلرید کلسیم و تکرار آن، مانع از پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی می شود.
علائم بیماری های فیزیولوژیک:
پوسیدگی گلگاه:

بیماری بیلارزیوس

? بیماری شیستوزومیا زیس Schistosomiasis و یا بیلارزیوس Bilarziosis
عامل بیماری نوعی کرم بنام شیستوزوما هماتوبیوم است که بیماری بیلارزیوس یا خون ادراری را سبب می شود . این کرم ریز در مثانه فرد مبتلا به این بیماری زندگی
می کند . تجمع این کرم که دارای نوک تیزی است همراه با ادرار از بدن دفع و هنگام خروج از مثانه مویرگ های جدار مثانه را سوراخ می کند و در نتیجه ادرار فرد مبتلا به این بیماری با خون همراه است .
در صورتی که تخم های خارج شده وارد آب شوند از هر تخم نوعی لارو بنام میراسیدیوم Miracidium خارج می شود و وارد بدن میزبان خود که یک نوع حلزون به نام بولینوس تروفکاتوس Bolinus Trofcatus است می گردد . کرم در بدن حلزون تکثیر می شود و پس از مدت تقریبی 20 روز میراسیدیوم در بدن حلزون به اسپوروسیست Sporocyst تبدیل شده و شروع به آزاد نمودن لارو بیماری زا به نام سرکریا Cerceria می کند . سرکریاهای آزاد شده در آب برای ادامه حیات لازم است به بدن میزبان اصلی که انسان است وارد شوند .
معمولآ افرادی که با پای برهنه در زمین های باطلاقی راه می روند و یا در آب هایی که حاوی لارو بیماریزا ی سرکریا است شنا می کنند مبتلا به این بیماری خواهند شد . زیرا لارو های شیستوزوما می توانند پوست و یا مخاط راسوراخ کرده به بدن راه یابند.
مهمترین راه برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری عبارتند از :
1- خودداری از شنا کردن در آبهای نهر ها و استخر ها در نواحی آلوده
2- سمپاشی آب های آلوده
3- از بین بردن آب های راکد کنار نهر ها و مزارع نواحی آلوده

سوال وجواب اعرابی از حضرت محمد (ص)

میخواهم داناترین مردم باشم

ازخدا بترس

میخواهم از خاصان درگاه خدا باشم

شب و روز قرآن بخوان

میخواهم دل من همیشه روشن باشد

مرگ را فراموش مکن

میخواهم همیشه در رحمت حق باشم

با خلق خدا نیکی کن

میخواهم از دشمن به من آفتی نرسد

همیشه توکل به خدا کن

میخواهم در چشم مردم خوار نباشم

پرهیزکار باش

میخواهم عمر من طولانی باشد

صله رحم کن

میخواهم روزی من وسیع گردد

همیشه با وضو باش

میخواهم به آتش دوزخ نسوزم

چشم و زبان خود را از حرام ببند

گناه به چه چیز ریخته میشود

تضرع و توبه با حال بیچارگی

میخواهم سنگین ترین مردم باشم

از کسی چیزی مخواه

میخواهم پرده عصمتم دریده نشود

پرده کسی را مدر

میخواهم گورم تنگ نباشد

مداومت کن به سوره تبارک

میخواهم مال من بسیار شود

مداومت کن به سوره واقعه هر شب

میخواهم فردای قیامت ایمن باشم

میان شام و خفتن بذکر خدا مشغول باش

میخواهم خدا را در نماز حاظر بینم

در وقت وضو ساختن بسیار دقت کن

میخواهم از خاصان باشم

در کارها راستی و درستی پیشه کن

میخواهم عذاب قبر نداشته باشم

جامه خود را پاک نگهدار

میخواهم در نامه عملم گناه نباشد

به پدر و مادر نیکی کن

فکر کردن سخت ترین کار بشر است.     انیشتن

فیلسوف

زندگی دایره ای است مستطیل شکل که سه ضلع دارد.عشق و محبت.